Vågentid, hvorfor kvaliteten af babys vågne tid er vigtig

På intet tidspunkt i livet skal din baby lære så meget som i sit første leveår. Hjerneforskningen har vist, at din babys hjerne “grundlægges” i det første leveår. De dele af hjernen, der stimuleres bevares og kan udvikles yderligere og de områder der IKKE stimuleres vil afvikles. Jo mere de aktiverede områder stimuleres, jo mere plads i hjernen vil de få, og omvendt jo mindre de stimuleres jo mindre plads vil de få tildelt.

De erfaringer din baby får i livet og din babys adgang til læring i den vågne tid bliver således bestemmende for din babys hjerne, evner og egenskaber.

De bedste betingelser er god kvalitet af den vågne tid

De rammer, som du skaber for din baby og din evne til at kunne imødekomme og regulere din babys skiftende behov, har betydning for, hvordan din baby oplever at være sig – at være vågen.

Din babys almene tilpashed har også betydning for, hvor meget læring din baby får ud af sin vågne timer. En baby der eksempelvis er mæt, veludhvilet og tilfreds vil lære mere end en baby, der er træt og uoplagt. Det giver derfor stor mening allerede fra fødslen at arbejde med at skabe tilpashed i din babys krop og gode vågne timer for din baby.

Det er enormt berigende for din baby:

  • at være sammen med en mor eller far der kan aflæse, hvad man har brug for og som forstår at imødekomme disse behov ved at skabe en god og afstemt kontakt.
  • at være sammen med en mor eller far, der har overskud til at kunne nyde ens selskab (ikke er for trætte, for kede af det, har for travlt med noget andet etc.)
  • at være sammen med en mor eller far, der synes, man er fantastisk.
  • at være sammen med en mor eller far, der på en tilpasset måde stimulerer og ”fodrer” en med viden, oplevelser og spas.

Mor og barn med god øjenkontakt

Hvordan vurderer jeg kvaliteten af min babys vågne tid

Overordnet set kan man vurdere kvaliteten af ens babys vågne tid ved at stille spørgsmål som:

  • Lykkedes det mig at regulere min baby til tilpashed?
  • Nød jeg at være sammen med min baby – og nød min baby at være sammen med mig?
  • Blev min baby passende stimuleret – ikke for meget og ikke for lidt?
  • Har min baby haft gode oplevelser
  • Har min baby haft mulighed for gentagelse og genkendelse
  • Har min baby haft mulighed for at lære noget nyt eller blive bedre til noget

Selvfølgelig kan alle babyer have dårlige vågne timer, og af og til en dum dag, hvilket udviklingsmæssigt ikke har nogen betydning.

Hvad jeg selv kan gøre

Det er aldrig for sent at optimere på kvaliteten af din babys vågne tid, og det gøres ved at skrue på din babys tilfredshedsparametre.

Hvis din baby har mange dårlige vågne perioder eller mange dumme dage, så vil du kunne gøre en stor forskel for din babys liv (og dit liv) ved at ændre på det.

Hvad vi kan gøre for dig – og din baby

Det er vores spidskompetence at give forældre viden og redskaber til at kunne skabe en velfungerende hverdag med god søvn, spisning og en høj kvalitet af de vågne timer. Det kan gøres med undervisning på timebasis eller døgnbasis.

Udviklingsmæssig stimulering og inspiration til den vågne tid får du med vores klog baby program.

Andre artikler om babyer

Andre artikler, der kunne have din interesse

Ditte Bach, jordemoder
Ditte Bach (1972) har arbejdet som jordemoder, siden hun blev uddannet i 2003. I 2009 startede hun og Charlotte Utzon Det Private Barselshotel i Gentofte og i 2013 Baby Instituttet. Ditte er gift med John og har en pige fra 1997 og en dreng fra 2004.