Blog

Sundhed, trivsel og udvikling

Træn (endelig) med baby → men det her skal du vide først!

Træning med baby

Din baby skal træne sine muskler – eksempelvis ved at ligge på maven så mange at sine vågne timer som muligt. Sundhedsstyrelsens anbefaling for at aflaste hovedet – og undgå skæve kranier og flade baghoveder af at sove på ryggen (tilbringe så mange timer liggende på ryggen). Det betyder altså, at du skal træne med din baby – hver eneste dag.

Men det er ikke altid lige sagen for en baby at træne – eksempelvis at ligge på maven (i starten). Det skyldes at en baby mangler udholdenhed – en baby har (selvsagt) slet ikke den samme udholdenhed som et barn eller en voksen.

Træning med baby

2 fysiologiske årsager til at babyer mangler udholdenhed

Der er faktisk 2 fysiologiske grunde til at babyer ikke bryder sig så meget om hård træning. For det er hård træning for de allerfleste baby at træne sine ryg- og nakkemuskler.

En babys muskler udgør kun 23% af kropsvægten, hvilket er meget meget lidt.

Hvis man sammenligner med en voksen, hvor musklerne udgør omkring 44,2 % af kropsvægten, altså næsten dobbelt så stor en del af den samlede kropsvægt sammenlignet med en baby.

Det gør at det er meget mere hårdt for en baby at bevæge sin krop end for en voksen.

En babys muskler består tilmed af en større procentdel vand end hos eksempelvis en voksen. Det gør at din baby hurtigere vil blive træt i musklerne og have brug for en pause.

Din baby skal selvfølgelig træne alligevel, men det her skal du vide… 

Korte intervaller af træning mange gange om dagen rykker, når du skal træne med din baby

Når din baby træner sine muskler, vil din baby hurtigere opleve træthed og syreophobning i musklerne (mælkesyre) – præcist som du og jeg, hvis vi starter et nyt træningsprogram eller en ny motionsform, som kroppen endnu ikke har vænnet sig til.

Men som du også kender det fra dig selv, så bliver musklerne gennem træning hurtigt stærkere og kan snart klare de nye udfordringer. Når musklerne først er opbygget kræver det nemlig “blot” at træningen holde dem ved lige.

Det samme gælder for din baby.

Er din baby ikke så glad for noget nyt – som eksempelvis mavetræningen (som er vigtig) så er mange korte intervaller af træning vejen frem, indtil musklerne bliver stærkere og kan mere.

Husk at rose og opmuntre din baby

Husk at opmuntre din baby, når han eller hun gør en indsats eller en ekstra indsats og eksempelvis løfter sit hoved fra underlaget, hvis det er den alder din baby har nu, eller ruller fra mave til ryg eller fra ryg til mave, hvis det er det, din baby træner.

Vi ved fra os selv, hvordan det hjælper at blive heppet lidt på, når der skal præsteres – og det vil selvfølgelig også hjælpe din baby.

Det er godt at blive presset lidt, så man oplever at man måske kan en smule mere end man selv troede, men respekter, når din baby ikke synes at kunne mere – husk på at din baby har sine gode grunde; sin relativt lille musklermasse i forhold til sin kropsvægt, sine endnu umodne muskler og den ekstra væske i musklerne.

Du kan læse om vores klog baby – som er et individuelt tilpasse træningsprogram til din baby ⇒

God træning herfra!

Camilla Kristiansen, jordemoder
Camilla Kristiansen er uddannet jordemoder i 2005 og har arbejdet som jordemoder lige siden. Camilla startede på Baby Instituttet 2015 og er forfatter til vores "Ammeguide" og "Refluks -hjælp din baby"