Kan man virkelig træne sig til en god fødsel? Og hvis man kan, hvordan skal man så træne op til fødslen?

Gode spørgsmål, ikke? Jeg deler ud af mine erfaringer med træning og fødslen i dette indlæg!

Træning som fødselsforberedelse? Hvordan det?

Flere studier viser, at kvinder der dyrker motion under graviditeten har færre komplikationer og lettere fødsler.

At føde er en fantastisk oplevelse. Men det er virkelig hårdt arbejde at skulle føde et barn, og derfor er det afgørende, at du er i form til selve fødslen. Det er ikke kun fysisk, at en fødsel kan mærkes. Smertehåndtering er ligeså meget et psykisk foretagende. Træning kan give dig både fysisk og psykisk styrke.

Træning giver dig en bedre udholdenhed og kondition. Det betyder, at du bedre kan holde til det hårde pres, din krop kommer i under veerne. Samtidig styrker du din psyke, når du ”presser” dig selv lidt under træningen. Det giver også en bedre fornemmelse af dine grænser, og du lærer din krop at kende under pres, hvilket vil hjælpe dig til din fødsel. 

Træning af vejrtrækning til fødslen 

Når du dyrker motion i graviditeten, vil du opleve, at du har lidt sværere ved at holde din vejrtrækning i ro. Dine lungers kapacitet bliver mindre i takt med at din baby i maven vokser. Endvidere pumper gravide mere blod rundt i kroppen i graviditeten, der kræver mere ilt.

Det er altid en god ide at træne sin vejrtrækning og sit åndedræt i forbindelse med træning. Og endnu bedre under graviditeten. Når du udfører dine fødselsvejrtrækningsteknikker, mens du træner, får du det under huden, der vil gøre det nemmere at finde et godt vejrtrækningsflow under fødslen.

Når du træner under graviditeten, kan du lave øvelser, med fuldt fokus på vejrtrækning.

Træning af udholdenhed til fødslen

At føde er hårdere end at løbe et Marathon. Og vil du løbe et Marathon uden at træne op til det først? Forhåbentlig ikke da!

Min anbefaling er at komme i gang med træning, så snart du opdager, at du er gravid. Træning under graviditeten kommer med MANGE fordele. For eksempel at du, under din fødsel, har energi til at lade kroppen arbejde og hjælpe din baby ned i bækkenet. Det er altafgørende for en positiv fødselsoplevelse! 

Træning af din kernemuskulatur til fødslen

For det første er kernemuskulaturen afgørende for både holdning og belastning under graviditeten. For det andet, er det den muskulatur du bruger, når du skal presse barnet ud af bækkenet under fødslen. Derfor er det super vigtigt, at du har en stærk kernemuskulatur, når du er gravid.

Hvis du har en lang fødsel, skal du virkelig have en stærk kerne for at have kræfter til at presse baby ud til sidst. Træn din ryg, bækken og side-mavemuskler og sørg for at lave kernearbejde!

Vi har en masse gode øvelser til dette på vores youtubekanal! 

Træning af din mentalitet til fødslen

De fleste, der har oplevet at have veer, ved hvor ondt det gør. Instinktivt kommer flugt-kæmp instinkterne op, når veerne sætter ind. Og man skal bruge mange pædagogiske formuleringer til sig selv undervejs, for at holde hovedet koldt og ikke gå i panik.

Når du dyrker motion, bliver du bedre til at håndtere smerte, og din hjerne bliver mere udholdende.

Motion fungerer for mange som en form for meditation. Man tænker kun på det, man laver lige her og nu. Det er i sig selv et rigtig godt værktøj at tage med til sin fødsel. At være tilstede i nuet, og acceptere smerterne.

Du kan læse mere om vores Fødsels i Kontrol her =>