Genåbningssalg få 20 % rabat med koden "HURRA20" i WEBSHOPPEN =>
Fertilitet
Gravid
Fødsel
Amning
Flaske
Nyfødt
Baby
Søvn
Barsel
Udstyr

Tips til at falde i søvn (igen) – for forældre

Som nybagt mor eller far kan du sikkert nikke genkendende til, at søvn pludselig kan blive en mangelvare…

Du fortryder måske også, at du slet ikke satte pris nok på alle de mange timers dejlig uforstyrret søvn, du fik inden du blev mor eller far. Du husker måske en tid, hvor det ikke betød så meget, om du kom i seng en time eller to for sent – for du kunne jo bare sove lidt længere om morgenen, eller indhente det ved at gå lidt tidligere i seng næste aften.

Men det er umuligt nu, hvor du har fået ansvaret for et dejligt lille menneske, som altså behøver mad og omsorg om natten også.

Nu er din tid til søvn pludseligt afmålt og delt op i mindre intervaller af måske 3-4 timers varighed – eller endnu mindre!

En træt kvinde der har svært ved at falde i søvn igen

Det kan være svært at falde i søvn igen om natten efter amning mv. Og undervejs i søvnen sover du sikkert også lettere – for hvis din baby pludselig får brug for dig, skal du jo kunne høre det.

Og nu mangler du måske redskaber til, hvad du kan gøre for at falde i søvn igen, når du har været oppe og amme osv om natten.

Jeg kender det godt!

Da jeg var jordemoder på vores Barselshotel var min søvn lidt ligesom din. At der (måske) lige om lidt er en baby, der har brug for mad – og så er det jo ud af fjerene igen.

Jeg sover let – lytter hele tiden efter telefonen eller babygråd.

Når jeg havde været inde til en amning, og den er veloverstået, så er det atter er tid til at lægge sig. Men tja, så kunne det altså godt tage sin tid for mig at falde i søvn igen.

Især hvis man komme til at ligge og tænke “Det er vigtigt, at du falder i søvn nu, for snart skal du op igen”, så kunne jeg bare slet ikke sove.

Måske du også har det sådan? 

Forskellen er så bare, at jeg jo kun lever som “nybagt forælder” i enkelte døgn ad gangen for derefter atter at snorke lystigt i min egen seng – uden afbrydelser. Hvor du jo er på i døgndrift, døgn efter døgn, efter døgn, efter døgn etc.

Så hvad kan vi gøre for at falde hurtigere i søvn, når nu søvnen altså er blevet en afmålt og afbrudt fornøjelse?

Det her kan du gøre for at falde i søvn – igen?

Prøv at følge de her 3 tips (de hjælper mig)  – og del gerne dine erfaringer med os.

  • Tænd så lidt lys som overhovedet muligt, når du skal amme om natten. (Når det er mørkt producerer vi hormonet melatonin, som hjælper os til at falde i søvn. Melatoninproduktionen afbrydes, når der er lys.)
  • Læg dig tungt og prøv om du kan få alle kroppens muskler til at slappe (helt) af.
  • Fokuser på din vejrtrækning. Træk vejret ind i 4 sekunder, hold det i 7 sekunder og pust ud i 8 sekunder. Gentag denne vejrtrækning 3 gange – det virker søvndyssende.

God fornøjelse – og sov godt.

Andre artikler om søvn