HENT DIT ESSENTIELLE GRAVIDITETS & BABY FORLØB - ALL INKLUSIVE ADGANG TIL FAGLIG VIDEN, DER KLÆDER DIG PÅ TIL EN GRAVIDITET OG FØSTE TID MED BABY MED FÆRRE BEKYMRINGER OG TVIVL
Fertilitet
Gravid
Fødsel
Amning
Flaske
Nyfødt
Baby
Søvn
Barsel
Udstyr

Tips til at falde i søvn (igen) – for forældre

Som nybagt mor eller far kan du sikkert nikke genkendende til, at søvn pludselig kan blive en mangelvare…

Du fortryder måske, at du slet ikke satte pris nok på alle de mange timers dejlig uforstyrret søvn, du fik inden du blev mor eller far. Du husker måske en tid, hvor det ikke betød så meget, om du kom i seng en time eller to for sent – for du kunne jo bare sove lidt længere næste morgen, eller indhente det ved at gå lidt tidligere i seng næste aften.

Men det er umuligt nu, hvor du har ansvaret for et dejligt lille menneske, som behøver mad og omsorg igennem hele døgnet. Nu er din tid til søvn pludseligt afmålt og delt op i mindre intervaller af måske 3-4 timers varighed – eller endnu mindre!

Og det kan være svært at falde i søvn igen om natten efter amning mv. Og undervejs i søvnen sover du sikkert også lettere – for hvis din baby pludselig får brug for dig, skal du jo kunne høre det.

En træt kvinde der har svært ved at falde i søvn igen

Og nu mangler du måske et godt tip til, hvad du kan gøre for at falde i søvn igen, når du har været oppe og amme, give flaske eller andet om natten.

Det her kan du gøre for at falde (hurtigt) i søvn

Prøv at følge de her 3 tips:

  • Tænd så lidt lys som overhovedet muligt, når du er oppe om natten. (Når det er mørkt producerer vi hormonet melatonin, der hjælper os med at falde i søvn. Melatoninproduktionen afbrydes, når der er lys.)
  • Læg dig tungt og prøv om du kan få alle kroppens muskler til at slappe (helt) af.
  • Fokuser på din vejrtrækning. Træk vejret ind i 4 sekunder, hold det i 7 sekunder og pust ud i 8 sekunder. Gentag denne vejrtrækning – det virker søvndyssende.

God fornøjelse – og sov godt.

Andre artikler om søvn

error: Content is protected !!