fbpx

Tegn på træthed / træthedstegn & søvnåbninger

Søvnbehovet øges jo længere tid man er vågen – altså jo længere tid siden man sidst har sovet. Det skyldes søvnfremkaldende stoffer, hvor den vigtigste er adenosin. Adenosin er et kemisk barometer, der hele tiden registrerer hvor lang tid der er gået siden man sov sidst. Det skaber et “søvnpres”, hvilket for de fleste voksne mennesker vil være når de har været vågne i 12-16 timer.

De søvnfremkaldende stoffer nedbrydes i hjernen under søvnen. Hvis vi forbliver vågne, eksempelvis fordi ens baby ikke sover eller ved natarbejde kan hjernen ikke komme af med det kemiske pres, fordi adenosinudrensningen der sker under søvnen hindres. Det vil gøre, at du vil blive mere og mere træt. Eksempelvis i løbet af natten, med et opmærksomhedslavpunkt (en maks krise) ved 4-5 tiden.

Som tiden går vil en ny dag begynde, som den plejer uden hensyn til din stadige mangel på søvn, hvorefter du vil hjælpes af dagslyset (der også vil hindre dig i at kunne falde i søvn, hvis det er du du prøver). Det vil eksempelvis gøre, at du vil føle dig meget mindre træt klokken 11 om formiddagen end du gjorde klokken 3 om natten, selvom du har været vågen i længere tid. Efterhånden som du kommer over middag begynder den energi den nye dag gav dig at forsvinde, imens mængden af adenosin stadig vokser og øger søvnpresset. Du vil herfra blive mere og mere presset på søvn. Klokken 21 om aftenen – uden søvn – vil søvnpresset være enormt!.

Der er altså tidspunkter på døgnet, hvor vi naturligt er mere friske – og tidspunkter hvor vi er naturligt mere trætte. Der ud over så har det noget at sige, hvor lang tid siden det siden vi sidst har sovet.

Træthed hos det mindre barn

Træthed defineres som en normal fysiologisk reaktion når en organisme (en person), en del af kroppen eller i et organ, har nået grænsen for sin ydeevne. Akut træthed er en almindelig tilstand der udløser en akut trang til søvn. Den vil forsvinde igen efter søvnen.

Når en baby bliver træt, ses hos de fleste babyer tegn på træthed, hvor andre (ofte de der sover for lidt), næsten vil virke mere friske – overfriske.

Almindelige tegn på træthed hos en baby er:

  • Pylret, let til gråd
  • Kan / vil ikke ligge selv
  • Rastløs, vil hverken det ene eller det andet eller kan ikke rigtigt overskue noget.
  • Gaber
  • Blanke eller trætte øjne, rød om øjnene.
  • Tager hænderne op til øjnene eller ørene.
  • Putter sig.
  • Vender sig væk – især fra øjenkontakt.

Andre tegn på træthed

Enkelte børn har fundet ud af at være glade, selvom de næsten ikke sover, fordi de ved, at mor putter dem lige så snart, de bliver pylrede (babyer der ikke vil sove). Så de undgår så vidt muligt at de normale træthedstegn, ligesom de ofte undgår alle ting, der gør dem trætte. Det betyder selvfølgelig ikke, at de ikke har brug for at sove eller mere søvn, men at de er ”over-friske” for at prøve at undgå det.

Andre tegn på træthed:

  • Enkelte åbner deres øjne meget og ser næsten overfriske ud.
  • Disse øger også tit deres aktivitetsniveau, – et tegn på at de er ved at køre op.

Åbninger for søvn

En søvnåbning er det tidspunkt, hvor din baby viser træthed og endnu ikke er overtræt. Hvilket også er det optimale tidspunkt at putte din baby. For de fleste børns vedkommende er det, når de første træthedstegn opstår og for andre når de bliver lidt for friske at se på. Du må derfor iagttage din baby for at finde ud af, hvordan lige netop din baby ser ud, når han eller hun har sine åbninger for søvn.

De fleste babyer har en åbning for nattesøvn omkring kl. 20.

Kunsten er at fange barnet på det rette tidspunkt

Nogle børn har kun en kort åbning for søvn, hvilket stiller store krav til forældrene om, at kunne aflæse deres tegn på træthed og reagere forholdsvis hurtigt. Andre børn har et længere interval at gøre godt med. Overordnet er det sådan, at hvis man misser åbningen for søvn, så er det sværere at få ens barn til at sove.

Forsøger du at putte din baby for tidligt, vil din baby have svært ved at falde i søvn og i værste fald bare ligge og hvile/koble af uden at falde i søvn, for derefter at blive mere og mere oplagt. Du vil dog hurtigt opdage, at den nyvundne energi kun holder kortvarigt, hvis du tager din baby op. Din baby vil efter kort tid være endnu mere træt end før og måske også endnu mere svær at putte.

Fanger du din baby for sent, vil din baby blive overtræt, som ses ved, at din baby bliver pylret, græder eller bliver speedet. I alle tilfælde vil din baby have stor brug for dig, for at blive sig selv igen og til at finde søvnen. Det betaler sig at være opmærksom på, hvad din baby gør, når han eller hun er træt.

Jo mere stabilt sovemønster og let adgang til søvn dit barn har, jo bedre kan en baby ofte håndtere at blive puttet lidt ”for sent”.

Føler du at vejen mod god søvn og gode sovevaner, ja måske bare søvn er ensom, så behøver det ikke at være sådan. Der er nemlig ikke noget vores sove-jordemodere Karen heller vil end at gå vejen sammen med jer. Her er vores Søvn i Babysteps noget for dig, det hele foregår online, så det er nemt at deltage, selv med en træt baby på armen.

Andre artikler om babys-søvn

Andre artikler, der kunne have din interesse

 

Ditte Bach, jordemoder
Ditte Bach (1972) har arbejdet som jordemoder, siden hun blev uddannet i 2003. Hun startede Baby Instituttet tilbage i 2009. Hun er forfatter til et hav af artiklerne og til flere af Baby Instituttets bøger. Ditte er gift med John og har en pige fra 1997 og en dreng fra 2004.