Blog

Min Baby - 1 måned til 1 år / Sundhed, trivsel og udvikling

Hvordan du styrker din babys hjerneudvikling

Hvordan du styrker din babys hjerneudvikling

På vej rundt om Gentofte sø nu til morgen havde jeg lydbogen ” The Teenage Brain, A neuroscientist`s survival guide to raising adolescents and young adults” i ørene (bogen kan helt klart anbefales hvis du har en teenager). Den er skrevet af forfatter Frances E Jenson, som er professor i pædiatrisk neurologi på Harvard Medical School Teaching Hospital.

I bogen fremhæves (hvad vi allerede ved), at den type stimuli, som er tilstede under hjernens udvikling (altså i den helt tidlige barndom – primært 1 leveår), former måden, hvorpå hjernen fungerer senere i livet og de egenskaber og kompetencer der udvikles.

Færdigheder er noget man optræner

Faktum er altså, at hvis man gør en særlig indsats – eksempelvis hvis man stimulerer en enkelt kropsdel, vil resultatet være, at en større del af hjernen kobles til denne del af kroppen. Understimulation eller slet ingen stimulation vil omvendt medføre  underudvikling af hjernefuntionen – eller slet ingen etablering overhovedet.

Dette underbygges af en undersøgelse lavet af Hubel og Wiesel, der fremhæves i bogen. Her gav man kattekillinger en klap for det ene øje i deres opvæksttid. Da man herefter fjernede klappen, var killingerne faktisk helt ude af stand til at se med det øje klappen havde været for – og det manglende syn varede resten af deres liv. På grund af den manglende stimulation af øjet, der havde været klap for, udviklede hjernen aldrig evnen til at kunne opfatte synsindtryk fra det øje.

Yderligere så man, at de hjerneceller, som egentlig var beregnet til at modtage synsindtryk fra det øje, som havde været tildækket, i stedet blev overtaget at det andet øje.  Man så at det velfungerende øje, der blev meget stimuleret fik tilknyttet et større område af hjernen, end hos katte der kunne bruge begge øjne.

Konklusionen var, at killingers hjerner er formbare og ændres gennem de erfaringer og oplevelser, killingerne har i den tidlige opvækst.

Bogens forfatter fortæller også om et hjerne-eksperiment hun har gjort med sin egen kat. Fra familien fik killingen hjem, gjorde de en helt bevidst indsats for at stimulere dens poter – ved at massere poterne og sprede klørene. De så, at katten responderede ved at bruge sine poter markant mere end katte normalt gør – og tilmed så de at den venstre forpote, som var stimuleret mest fordi de selv var højrehåndet, blev kattens foretrukne.

De områder af hjernen der bliver brugt mest bliver stærke

De områder af hjernen der bliver brugt mest, bliver stærke, hvor de områder der ikke bliver brugt særlig meget bliver svage (lukker mere eller mindre ned) – hvilket vil forme din barns kompetencer og svagheder. De dele af hjernen der udvikles i den tidlige barndom vil kunne viderudvikles senere i livet, hvor de områder der etablerer sig mangelfuldt i hjernen vil være svære eller ikke mulige at videreudvikle på senere i livet.

Det har derfor en kæmpe betydning, hvilke erfaringer din baby får tidligt i livet, at din baby lever i et stimulerende miljø og at din baby får trænet sine forskellige kropsdele nok.

Det gør det også superinteressant og meget relevant for forældre at overveje, hvilke stimuli man giver sit barn, og hvilke særlige egenskaber og kompetencer, man vil være sikker på at grundlægge.

Det er blandt andet denne viden om, hvordan hjernen udvikles og styrkes, der ligger til grund for vores Klog Baby program.

Du kan læse om vores Klog Baby her ⇒

Ditte Bach, jordemoder
Ditte Bach (1972) har arbejdet som jordemoder, siden hun blev uddannet i 2003. Hun startede Baby Instituttet tilbage i 2009. Hun er forfatter til et hav af artiklerne og til flere af Baby Instituttets bøger. Ditte er gift med John og har en pige fra 1997 og en dreng fra 2004.