Blog

Min Baby - 1 måned til 1 år / Min toddler - 1 til 3 år

Kvantiteten og kvaliteten bestemmer din babys sprogudvikling

Kvantiteten og kvaliteten bestemmer din babys sprogudvikling

Det at høre tale er en fordel for barnet sprogudvikling. Tal derfor med din baby – og gør det en masse. Det er dejligt at blive talt til og med og det er godt for sprogudviklingen. Kvantiteten har noget at sige i forhold til barnets ordforråd.

Men det et ikke kun vigtigt at tale meget, men hvad du siger i hvilke sammenhænge, betyder også meget for barnets ordforråd, viser et nyt studie.

Et studie viser at kvaliteten er vigtig

I et studiet blev forældrenes tale med deres 14-18 måneder gamle babyer filmet. Derefter viste man små bidder af videooptagelserne til omkring 200 udenforstående. Man havde i videoptagelserne erstattet lyden  af enkelte ord med et pip. Hvor let ordet var for de udenforstående at gætte, brugte forskerne som et mål for kvaliteten af forældrenes tale med barnet.

I nogle af optagelserne var ordet, eksempelvis ”bog”, meget let at gætte, fordi forælderen sagde ordet samtidig med at barnet nærmede sig en bogreol eller kom med en bog i hænderne for at få læst op. Her får barnet (og de udenforstående) non-verbale hints der gør ordet lettere at “gætte” hvad betyder/Hvad det er. I andre optagelser kunne seerne ikke gætte ordet, fordi det var for ugennemskueligt i forhold til  sammenhængen, det blev sagt i. Studiet viste, at dem der talte meget med babyerne ikke altid var dem, der talte bedst med deres barn. (Kilde: https://news.uchicago.edu)

Tal med din baby – om det du ser og det du gør!

Kvalitetet handler om at snakke om objekter og handlinger, som barnet kan se og opfatte på det tidspunkt de siges.

De rigtige ord i de rigtige sammenhænge fra barnet er ganske lille vil sige at tale om de ting barnet kan se og opfatte i situationen.

  • Hvis du siger tallerken (eller mad), når du stiller barnets tallerken (med mad) på bordet.
  • Når du siger gaffel, når du giver barnet gaflen.
  • Når du siger op, når du løfter barnet op på puslebordet,
  • Når du siger mormor, når I ser mormor.
  • Når du siger rød bold, når du tager den røde bold
  • Når du siger jeg kaster bolden, når du kaster bolden

På samme måde som hvis du skulle lære et fremmed sprog, du ville have brug for at de enkelte ord kom til at stå mere alene, for at kunne opfange dem, og at kunne dem ville være nøglen til at forstå mere sprog. Studiet viste at nogle forældre talte en masse men slet ikke specifikt og andre gjorde det op til 40 % af tiden hos børn i sprogalderen, hvilket gjorde det langt nemmere for deres børn at opdage ordene og lære nye ord.

Når “kvaliteten” er bedre, altså når de rigtig ord bliver brugt i situationen, så vil dit barn vil hurtigere opfange ordene og lære dem. Det vil have hurtigere effekt (i forhold til at lære ord), end hvis/når du bare taler i en lind strøm. Dit barn vil have sværere ved at “gætte hvad en tallerken er” hvis du siger “nu skal jeg ud og tømme opvaskemaskinen for tallerkener og glas og bestik; knive, gafler og skeer inden far kommer hjem fra arbejde, du kan jo lige gå med og se hvad jeg laver m.m”.

Ditte Bach, jordemoder
Ditte Bach (1972) har arbejdet som jordemoder, siden hun blev uddannet i 2003. Hun startede Baby Instituttet tilbage i 2009. Hun er forfatter til et hav af artiklerne og til flere af Baby Instituttets bøger. Ditte er gift med John og har en pige fra 1997 og en dreng fra 2004.