fbpx

Søvnspindler – et fantastisk fænomen

En søvnspindel, et et kort, intenst udbrud af hjernebølgeaktivitet, der ofte hægter sig i halen på de langsomme hjernebølger, der er i den dybe søvn (NREM). Søvnspindler opstår under NREM søvnen, både under den helt dybe søvn og under de lettere stadier.

De forskellige stadier af søvn hos en voksen på en “almindelig nat”. De 2 blå områder på søvnkurven er der, hvor søvnspindler er.

Undersøgelser har vist at LANGSOM vuggen af voksne under søvnen gjorde den dybe søvn dybere, ved at booste de langsomme hjernebølgers kvalitet og mere end fordoblede antallet af søvnspindler hos forsøgsdeltagerne. Man ved ikke om det også forberede hukommelsen hos forsøgsdeltagerne, da man ikke målte på netop det. Det kunne ellers have været super interessant at vide. Det giver dog en forklaring på, hvorfor det hjælper at vugge et barn langsomt  i armene for at fremkalde den dybe søvn.

Søvnspindler skærmer hjernen mod lyde udefra

Søvnspindler fungerer som nattevagter, der beskytter søvnen ved at skærme hjernen fra lyde udefra. Jo kraftigere og hyppigere en persons søvnspindler er, jo mere modstandsdygtigt vil den person være overfor de lyde, der ellers ville kunne vække én. Og omvendt, jo færre søvnspindler jo lettere vil lydene udefra kunne forstyrre og bringe personen ud af søvnen.

Søvnspindler hjælper dig med at sortere input

Det ser ud til at søvnspindler – i særdeleshed de allerhurtigste af slagsen – er med til at sortere i hvad der skal huskes, og hvad der skal glemmes. Man ved ikke hvordan det nøjagtigt foregår, men man har kunnet registrere tilbagevendende bevægelser frem og tilbage mellem hippocampus og pandelapperne – omkring 10-15 gange i sekundet i løbet af en søvnspindler.

Jo flere søvnspindlere du har, jo mere kan du huske

Jo flere hurtige søvnspindlerne man har under en søvn, jo mere effektivt vil man kunne huske de ting, man har lært dagen før. Jo mere af den viden vil være blevet flyttet fra hjernens korttidslager (hippocampus) til hjernens harddisk (hjernebarken), under den pågældende søvn.

Den lette NREM søvn vi får i den sidste del af natten – de sidste 2 timer af en 8 timers nat for en voksen, har vist sig at give et hukommelsesboost. Det har eksempelvis vist sig at forsøgspersoner under søvnen blev bedre til udførelsen af den færdighed, de havde trænet op til søvnen. Jo flere søvnspindlere der var i det område af hjernen der blev trænet op til søvnen, jo bedre var præstationen hos den pågældende forsøgsdeltager, når personen vågnede igen og performede sin motoriske færdighed!

Søvnspindler vil dække alle dele af hjernen, men de vil under søvnen for-fordele de dele af hjernen, der har arbejdet hårdt med indlæring op til søvnen – eller i løbet af dagen.

Sov mit barn sov længe – og bliv klogere

Antallet af søvnspindler har vist sig at være særligt højt i den sidste del af søvnen (når man har fået nok dyb søvn), altså i de tidlige morgentimer. Det lyseblå område i cyklus 5, der ikke indeholder noget dyb søvn, kun let NREM-søvn og drømmesøvn (REM-søvn)

Derfor bør alle forældre og alle der arbejder med børn og søvn, være store fans af en lang nattesøvn, og at barnet ikke står for tidligt op. En nat på 10-12 timer er passende helt fra barnet er lille til langt op i barndommen.

Det barn, der har en kort nat, der kommer i seng alt for sent eller vågner for tidligt vil blive snydt for en masse søvnspindler. Det skyldes, at langt de fleste søvnspindlere findes i de tidlige morgentimer. Derfor gør søvn netop her en KÆMPE forskel, og bør prioriteres meget højt.

Det betyder, at det barn (eller den voksne), der tror natten slutter tidligt skal lære at sove længere, for at kunne få den gavnlige søvn netop på det tidspunkt af døgnet.

HJERNEN MED FOR LIDT NATTESØVN – HJERNEN MED NOK NATTESØVN

søvnspindlere - søvnspindler gør en masse fantastiske ting for din barns søvn

Du kan sagtnes arbejde med dit barns søvn

Det er vores erfaring, at god søvn sjældent kommer til et barn af sig selv. Det er noget forældrene skaber betingelserne for, kan lade sig gøre (rent fysisk). Men også gennem en, til tider, hård og vedvarende indsats med at arbejde for både at etablere og fastholde gode vaner omkring søvn.

Det er ikke unormalt at forældre i dag, hvor der bare er mere tryk på alle steder, (og også i et lille barns hoved), bruger meget tid på at få barnet til at sove og blive i søvnen. Det kan være nemt midt i alt trætheden at give mere eller mindre op, og måske løse problemet med barnets tidlige ståen op ved at skiftes til at stå op med barnet. Det kan i praksis fungere, men det er hårdt –  især hjernemæssigt på søvnspindler kontoen! Her vil være meget at hente ved at tage fat om nældens rod og arbejde sig frem til, at natten holdes lang nok til, at alle søvnspindlerne “når at folde sig ud”. Gerne frem til ved 7 tiden.

Hvis du gerne vil have nogen ved din side, der kan og vil gå vejen med dig (og har god erfaring med det), så er der ikke noget vores sovejordemoder Karen hellere vil. Vores Søvn i Babysteps forløb er for dig hvis baby ikke bare sover, men hvor der er brug for en aktiv indsats for at få dit barn til at sove, sove bedre, sove færdig, sove længere om morgenen.

Andre artikler om babys-søvn

Andre artikler, der kunne have din interesse

Ditte Bach, jordemoder
Ditte Bach (1972) har arbejdet som jordemoder, siden hun blev uddannet i 2003. Hun startede Baby Instituttet tilbage i 2009. Hun er forfatter til et hav af artiklerne og til flere af Baby Instituttets bøger. Ditte er gift med John og har en pige fra 1997 og en dreng fra 2004.