Søvnmangel / søvnunderskud / mangel på søvn

Søvnunderskud er en tiltagende hyppigt forekommende tilstand i det moderne samfund. Man anslår at omkring 20% af befolkningen er plaget af søvnmangel og dertil hørende søvnighed enten i perioder eller kronisk.

Søvnmangel kan komme af søvnproblemer, men også af at det ikke lykkes for forældrene at få barnet til at sove og/eller at skabe nogle gode rutiner omkring søvnen og gode sovevaner. Det kan være fordi forældrene ikke ved, hvordan det gøres eller fordi at barnet er særligt udfordret og det igen udfordrer søvnen.

Hvad er søvnmangel?

Der er ikke nogen formel definition på, hvad for lidt søvn er. Som hovedregel kan man regne med, at der er tale om kort eller utilstrækkelig søvn, hvis man sover én time mindre end det for alderen svarende søvnbehov. Kronisk søvnmangel vil opstå, når man over en længere periode har fået mindre søvn end ens reelle behov.

Parametre for om dit barn er i søvnmangel kunne være:

  • Barnet bliver hurtigt træt igen om morgenen efter at være vågnet.
  • Kan barnet yde sit bedste – også uden at være pylret og tvær?
  • Modstand mod at komme i seng og besvær med at falde i søvn,

Hvordan søvnmangel påvirker mennesker

“Alle kroppens vigtige systemer, væv og organer lider når der ikke er nok søvn. Der er ingen aspekter af ens helbred, der slipper uskadt fra søvnmangel. Som når vandet løber fra et utæt vandrør i dit hjem, vil virkningen af søvnmangel trænge ind i hver en krog af biologien, langt ind i dine celler, vil endog kunne ændre de mest fundamentale byggesten – dit DNA”  Hvorfor sover vi af Matthew Walker

Søvnmangel påvirker med andre ord kroppen på alle mulige måder. Selv den energi vi går ind i hverdagen med, vil blive svært påvirket af mangel på søvn. Hvor skræmmende det end er, så er der faktisk en sammenhæng mellem mængden af søvn og levetid. WHO anbefaler at voksne får 8 timers søvn i gennemsnit pr nat.

Hvordan søvnmangel påvirker hjernen

Hjernemæssigt forringes de kognitive præstationer:

  • En af de funktioner, der bukker under først og på selv den mindste mangel på søvn, er vores evne til at koncentrere os.
  • Erindringslakuner opstår – ting vi har oplevet forsvinder helt væk fra vores erindring.
  • Langsommere reaktionstid – og ind imellem holder man helt op med at respondere (mikrosøvn-anfald)
  • Indlæringen forringes. Den hastighed, hvormed mere kompleks mental virksomhed udføres, forringes.
  • Genkaldelse af indtryk mindskes
  • Evnen til at forudsige og planlægge forringes. Evnen til problemløsning mindskes.
  • Der indtræder større varibilitet og forringelse i præstationsevnen, herunder øjeblikke med præstationssvigt, hvor særligt ikke-krævende og monotome opgaver tabes.
  • Kreativiteten nedsættes.

Hvordan søvnmangel påvirker kroppen

Kroppen påvirkes fysisk:

  • Mindre energi, overskud og lyst til (krævende) fysiske aktiviteter.
  • For lidt søvn er nedbrydende for immunforsvaret, hvilket øger risikoen for kræft.
  • Påvirker blodsukkerbalancen, for lidt søvn gør dig sulten og undertrykker følelsen af mæthed, førende til overvægt.
  • For lidt søvn disponerer til hjertekarsygdomme, blodpropper og hjertesvigt hos voksne.

Hvordan søvnmangel påvirker psyken

Følelsesmæssige påvirkninger:

  • Søvnmangel er involveret i alle psykiatriske lidelser; herunder depression, angst og selvmordstanker.
  • Når vi får for lidt søvn falder vores hjerne tilbage til et primitivt mønster af ukontrolleret reaktivitet. Vi frembringer ubeherskede uhensigtsmæssige emotionelle reaktioner.
  • Vi er ude af start til placere begivenheder i en større eller velovervejet kontekst
  • Vi bliver dårligere til at aflæse andre.

Det er ikke lavet de samme undersøgelser på børn, men det formodes de i stort omfang påvirkes på samme måde.

Søvnmangel påvirker os mere end vi selv tror

Når man spørger personer (voksne), der får for lidt søvn, hvor meget den manglende søvn påvirker deres ydeevne, så undervurderer de konsekvent, hvor kraftigt manglen på søvn påvirker dem. Det samme gælder babyer og børn. De synes ofte slet ikke selv, at de har brug for at sove eller for mere søvn.

Sagen er nemlig også den, at personer, der sover dårligt, vil vænne sig til den svækkede opmærksomhed,  det lavere energiniveau og den forringede ydeevne. Så hvordan skulle det lille barn, der (måske) aldrig har oplevet andet vide det? Man risikerer at tilstanden af udmattelse accepteres som normalniveuet for barnet – både af barnet selv og af forældrene.

Tegn på søvnmangel – kronisk træthed

Søvnmangel eller kronisk træthed involverer oftest både fysiske og psykologiske symptomer.

Hos småbørn ses ofte:

  • Irritabilitet og vrede.
  • Gråd, pylren, tristhed og hos det større barn angst.
  • Sensitivitet – bliver let overstimuleret.
  • Hyperaktivitet.
  • Modstand mod ting, der fører til søvn.
  • Generel modstand mod at sove.

Hos børn (og voksne), der er kronisk trætte, vil de almindelig tegn på træthed ofte være mindre karakteristiske end hos børn, der får nok søvn. Derfor kan man let blive snydt og tro, at det står bedre til med søvnen, end det faktisk gør. Det skyldes at kronisk træthed øger stresshormonerne i kroppen og at stresshormonerne “skjuler” trætheden. Det giver nemlig god mening ikke at mærke til træthed, når man enten befinder sig i en kamp eller flugtsituation. Kronisk trætte børn vil ofte vise svage tegn på træthed, og måske i stedet for at være trætte ses som speedede, lidt hyper, high need, krævende, sensitive, tager alting ind eller lignende.

Kronisk træthed og kronisk søvnmangel vil vare længere og vil være sværere at komme sig over igen, altså ikke forsvinde ved “bare” at få sovet en god lur eller sove godt i nogle dage.

Hvad vi kan gøre for din baby og din babys søvn

Babyer, børn og vokse, der sover for lidt er ikke nogen ualmindelig ting. Det med søvnen er nemlig ikke så nemt igen, når hjernen og vi selv kører på højtryk. En baby er i rivende udvikling og de fleste babyer har derfor ofte både udfordret i forhold til at falde i søvn, til at vågne op af luren eller have mange opvågninger om natte. Rigtig mange babyer får derfor også alt for lidt søvn. for lidt. Er det din baby, så er Søvn i Babysteps lige noget for dig – og din baby. Her får du og din baby redskaberne til mere og bedre søvn. Søvn i Babysteps et ikke et quickfix, men en kærlig og naturlig vej til mere og bedre søvn.

Har du brug for at spørge om noget eller tale med vores jordemoder om noget helt konkret i forhold til din baby og Søvn i Babysteps, så er du altid velkommen til at sende en SMS med teksten ” jeg vil gerne rings op om søvn” til Karen på 22 77 10 70. Så vil hun ringe dig op, så snart hun har hænderne fri. Det er også hende det vil gå sammen med det på vej mod at give din baby længere lure og mere søvn.

Ditte Bach, jordemoder
Ditte Bach (1972) har arbejdet som jordemoder, siden hun blev uddannet i 2003. Hun startede Baby Instituttet tilbage i 2009. Hun er forfatter til et hav af artiklerne og til flere af Baby Instituttets bøger. Ditte er gift med John og har en pige fra 1997 og en dreng fra 2004.