fbpx

Søvnmangel / søvnunderskud / mangel på søvn

Søvnunderskud er en tiltagende hyppigt forekommende tilstand i det moderne samfund. Man anslår at omkring 20 % af befolkningen er plaget af søvnmangel og dertil hørende søvnighed enten i perioder eller kronisk. GISP!

Søvnmangel hos babyer kan komme af søvnproblemer og udfordrende tilstande i kroppen, men også af at det endnu ikke er lykkes forældre at få barnet til at sove nok og/eller at skabe nogle gode rutiner omkring søvnen eller gode sovevaner. Det kan være fordi man ikke har vidst at man skulle det eller ikke vidst hvordan eller hvis barnet har været eller er særligt udfordret fysisk eller/og udfordret på søvnen.

Hvad er søvnmangel?

Der er ikke nogen formel definition på, hvad for lidt søvn er. Som hovedregel kan man regne med, at der er tale kort (utilstrækkelig) søvn, hvis man sover én time mindre end det for alderen svarende søvnbehov.

Kronisk søvnmangel opstår, når man over en længere periode har fået mindre søvn end det reelle behov.

Tegn på søvnmangel – kronisk træthed

Parametre for om dit barn er i søvnmangel kunne være:

  • Barnet bliver hurtigt træt igen om morgenen efter at være vågnet.
  • Stort behov for at voksne “gør noget” for at være (nogenlunde) tilfreds.
  • Modstand mod at komme i seng og besvær med at falde i søvn.

Søvnmangel eller kronisk træthed involverer oftest både fysiske og psykologiske symptomer.

Hos småbørn ses ofte:

  • Irritabilitet og vrede.
  • Gråd, pylren, tristhed og hos det større barn angst.
  • Sensitivitet – bliver let overstimuleret.
  • Hyperaktivitet.
  • Modstand mod ting, der fører til søvn.
  • Generel modstand mod at sove.

Kronisk trætte børn vil ofte vise svage tegn på træthed, og måske i stedet for at være trætte ses som speedede, lidt hyper, high need, krævende, sensitive, tager alting ind eller lignende.

Hos børn (og voksne), der er kronisk trætte, vil de almindelig tegn på træthed ofte være mindre karakteristiske end hos børn, der får nok søvn. Derfor kan man let blive snydt og tro, at det står bedre til med søvnen, end det faktisk gør. Årsagen er at kronisk træthed øger stresshormonerne i kroppen og at stresshormonerne “skjuler” trætheden. Det giver nemlig god mening ikke at mærke til træthed, når man enten befinder sig i en “kamp eller flugtsituation”.

Kronisk træthed og kronisk søvnmangel vil vare længere og vil være sværere at komme sig over igen, altså ikke forsvinde ved “bare” at få sovet en god lur eller sove godt i nogle dage.

Hvordan søvnmangel påvirker mennesker

Søvnmangel påvirker med andre ord kroppen på alle mulige måder. Selv den energi vi går ind i hverdagen med, vil blive svært påvirket af mangel på søvn. Hvor skræmmende det end er, så ses der faktisk også en sammenhæng mellem mængden af søvn og ens levetid. Derfor anbefaler WHO at voksne får 8 timers søvn i gennemsnit pr nat.

“Alle kroppens vigtige systemer, væv og organer lider når der ikke er nok søvn. Der er ingen aspekter af ens helbred, der slipper uskadt fra søvnmangel. Som når vandet løber fra et utæt vandrør i dit hjem, vil virkningen af søvnmangel trænge ind i hver en krog af biologien, langt ind i dine celler, vil endog kunne ændre de mest fundamentale byggesten – dit DNA”  Hvorfor sover vi af Matthew Walker

Hvordan søvnmangel påvirker kroppen

Kroppen påvirkes fysisk, ved at man har mindre energi, overskud og lyst til (mere krævende) fysiske aktiviteter.

For lidt søvn hos voksne er nedbrydende for immunforsvaret, hvilket øger risikoen for kræft. Det vil påvirke blodsukkerbalancen, for lidt søvn gør dig sulten og undertrykker følelsen af mæthed, førende til overvægt (der i sig selv er farligt). Ligesom for lidt søvn disponerer til hjertekarsygdomme, blodpropper og hjertesvigt

Hos børn vil det nok især påvirke immunforsvaret og disponere til sygdom.

Hvordan søvnmangel påvirker psyken

Af følelsesmæssige påvirkninger er søvnmangel involveret i alle psykiatriske lidelser; herunder depression, angst og selvmordstanker.

Når vi får for lidt søvn falder vores hjerne tilbage til et primitivt mønster af ukontrolleret reaktivitet. Vi frembringer ubeherskede uhensigtsmæssige emotionelle reaktioner. Ligesom at vi bliver dårligere til at aflæse andre. Vi bliver også dårligere eller ude af stand til placere begivenheder i en større eller velovervejet kontekst.

Hos børn der skal lære verden at kende og deres følelser vil denne påvirkning i en hvilken som helst forstand være dårligt. De er brug for at kunne reagere passende på omverden, kunne aflæse andre mennesker og placere begivenheder m. m.

Hvordan søvnmangel påvirker hjernen

Hjernemæssigt forringes de kognitive præstationer af for lidt søvn. En af de funktioner, der bukker under først og på selv den mindste mangel på søvn, er vores evne til at koncentrere os. Ligesom der opstår erindringslakuner, så ting vi har oplevet forsvinder helt væk fra vores erindring. Ved søvnmangel ses også en langsommere reaktionstid – og ind imellem kan man også holde helt op med at respondere (mikrosøvn-anfald). Genkaldelse af indtryk mindskes og den hastighed, hvormed mere kompleks mental virksomhed udføres (indlæringen), forringes.

Desuden forringes evnen til at forudsige og planlægge, samt evnen til problemløsning mindskes. Der indtræder større variabilitet og forringelse i præstationsevnen, herunder øjeblikke med præstationssvigt, hvor særligt ikke-krævende og monotome opgaver tabes. Ligesom kreativiteten nedsættes.

Hos børn vil man formentlig se de samme ting, lav koncentrationsevne, at det glemmer det de har lært eller ikke lære det sig godt og indlæringen og evnen til problemløsning og præstationsevnen og kreativiteten forringes.

Søvnmangel påvirker os mere end vi selv tror

Det er altså stærke sager ikke at sove – nok. Men når man spørger personer (voksne), der får for lidt søvn, hvor meget den manglende søvn påvirker deres ydeevne, vil de selv undervurderer, hvor kraftigt manglen på søvn påvirker dem. Det samme gælder babyer og børn. De synes ofte slet ikke selv, at de har brug for at sove eller for mere søvn.

Sagen er nemlig også den, at personer, der sover dårligt, vænner sig til den svækkede opmærksomhed, det lavere energiniveau og den forringede ydeevne. Så hvordan skulle det lille barn, der (måske) aldrig har oplevet andet vide hvordan det kunne være?

Man risikerer på den måde at tilstanden af udmattelse accepteres som normalniveauet for barnet – både af barnet selv og af forældrene.

Hvad vi kan gøre for din baby og din babys søvn

Babyer, børn og voksne, der sover for lidt er ikke nogen ualmindelig ting. Det med søvnen er nemlig ikke så nemt igen, når hjernen og vi selv kører på højtryk. En baby er i rivende udvikling og babyer er ofte både udfordret i forhold til; at falde i søvn, til at vågne for tidligt op af luren, at vågne for tidligt og at have mange opvågninger om natten. Rigtig mange babyer får derfor også alt for lidt søvn. Er det din baby, så er der brug for at du gør noget. Søvnen er lige så vigtig som mad og kærlighed.

Ønsker du nogen der kan hjælpe dig til hvordan du gør og at gå vejen med dig, så er vores Søvn i Babysteps lige noget for dig – og din baby. Her får du og din baby redskaberne til mere og bedre søvn og kommer til at gå vejen sammen med vores sove-jordemoder Karen, der ikke laver andet end at hjælpe med at få babyer til at sov (din baby og du er nemlig langt fra de eneste der bakser med søvnen). Søvn i Babysteps et ikke et quickfix eller et “program”, men en kærlig og naturlig vej til at lære din baby mere og bedre søvn.

Andre artikler om babys-søvn

Andre artikler, der kunne have din interesse

Ditte Bach, jordemoder
Ditte Bach (1972) har arbejdet som jordemoder, siden hun blev uddannet i 2003. Hun startede Baby Instituttet tilbage i 2009. Hun er forfatter til et hav af artiklerne og til flere af Baby Instituttets bøger. Ditte er gift med John og har en pige fra 1997 og en dreng fra 2004.