fbpx

Søvncyklus

Ved hjælp af elektroder kan man optage signaler fra 3 forskellige områder; 1) hjernebølgeaktivitet 2) øjenbevægelser og 3) muskelaktivitet. Disse signaler samles under betegnelsen poly-somno-grafi (PSG). Der er en udskrift (graf) af søvn (somno) gennem en række forskellige signaler (poly). Her har det vist sig, at mennesker ikke bare sover – de går gennem en cyklus af forskellig slags søvn – søvncyklusser.

Faserne fik navn efter deres afgørende kendetegn, nemlig øjenaktiviteten; Ikke hurtige øjenbevægelser kaldet NREM-søvn (Non-rapid eye movement) der er den tunge søvn og hurtige øjenbevægelser, kaldet REM-søvn (rapid eye movement), der er drømmesøvnen.

Søvncyklusser

Hos en voksen varer en søvncyklus omkring 1,5 time fra start til slut. For en baby tager hver søvncyklus omkring 45-50 minutter. Så det er det, der er på spil, når din baby vågner efter omkring 45 minutter. En baby-søvncyklus er slut (og den næste skal begynde).

nyfødt der sover som en baby

En søvncyklus er ikke en fast størrelse

Når vi taler om søvncyklusser, så er der en tendens til (for at lette forklaringen) at tale om en søvncyklus som en fast størrelse, hvor der kommer én type søvn, så en anden type og så en tredje type. Det gør der også, men det interessante er, at hver type søvn ikke varer lige lang tid i hver cyklus. Eksempelvis så er den første del af natten kendetegnet ved, at den dybe søvn er meget repræsenteret. Efterhånden som man bevæger sig over i den anden del af natten, så vil det meste at tiden være domineret af REM-søvnen, med kun lidt dyb NREM-søvn, hvis overhovedet nogen.

Det forklarer, hvorfor nogle babyer godt kan sove om natten, men har svært ved at fastholde søvnen i de tidlige morgentimer – og hvis man ikke gør andet, kommer til at stå alt for tidligt op.

Det er vigtig at vide, at der ikke er nogen type søvn der er vigtigere end den anden. Det er med andre ord lige så vigtigt at barnet få nok af den dybe søvn først på natten og nok af den lette søvn og drømmesøvn, der ligger tidligt om morgenen. Det vil sige ikke komme for sent i seng og heller ikke for tidligt op.

Uanset hvilken søvn man går glip af, vil det føre til nedsat hjernefunktion. Herudover vil mængden af søvn, om man får søvn nok, være af afgørende betydning.

De forskellige stadier i en søvncyklus

Hver cyklus er inddelt i 4 stadier, der vil gøre dig klogere på din babys søvn – og opvågninger. Du vil her få en kort gennemgang og kan læse mere om de forskellige stadier i en artikler for sig.

Den lette søvn er det første og andet stadig af søvnen. Her bliver din baby døsig og glider i det andet stadie ind i en let søvn. I stadie 1- 2 begynder musklerne i kroppen at blive afslappede. Din baby vil måske ligge og bevæge sig og sige lyde. Omkring 10-12 minutter.

Det tredje stadie består af dyb, tung søvn. Den dybe søvn, for en baby, varer kun omkring 10-12 minutter. Det er i dette stadie, at du kan flytte dit barn uden, at han eller hun vågner, og at du selv, hvis du oplever at blive vækket i dette stadie, er helt fortumlet og søvndrukken.

Det fjerde stadie er REM-søvnen eller drømmesøvnen. REM står for Rapid Eye Movement (at øjnene bevæger sig). REM søvnen for en baby varer omkring 20 minutter. Det er her din baby drømmer. En lille baby befinder sig 50-60 % af søvnperioden i REM-søvnen, der er langt mere end en voksen.

Overgangen fra den ene søvncyklus til den næste

Efter REM-søvnen inden den næste cyklus sker der en lille opvågning, de fleste voksne slet ikke registrerer, men som ofte giver det mindre barn problemer. Som voksen oplever vi næsten kun overgangen, når vi er faldet i søvn et ”fremmed sted”. I så fald vil vi vågne op med et: ”Hov hvor er jeg, nååå jeg er faldet i søvn på sofaen.” eller når vi om natten mærker vi skal tisse.

Opvågningen er en overlevelsesstrategi, idet der laves en hurtig vurdering af, om det er sikkert at bevæge sig i den næste søvncyklus, det vil sige ind i den tunge søvn igen. Er verden som den plejer at være eller er der noget, jeg skal forholde mig til og tage mig af, inden den tunge søvn (hvor hjernen ”slår fra”).

Din nyfødte baby vil måske konstatere, at der ingen lyde er fra mors hjerte, ingen lyde fra mors vejrtrækning, ingen blod der suser, ingen bevægelser, intet varmt vand i ansigtet mv. og tænke: ”Der er noget helt galt”, hvilket vil bringe din baby ud af søvnen. Ikke fordi at han eller hun er udhvilet, men fordi det virker utrygt at fortsætte med at sove, før der er sikkerhed for, at alt er som det skal være. Den samme konklusion kan en baby drage, der er faldet i søvn i bevægelse eller i sin mors eller fars arme og så er blevet lagt. Hjernen vil registrere forandringen og barnet vil vågne op, for at finde ud af om verden stadig er det samme trygge sted at være.

Overgangen er en effektivt overlevelsestaktik, tilbage fra dengang verden var et mere farligt sted, men kan også virke svært forstyrrende på et barns søvn og give forældre mange grå hår i hovedet og søvnløse nætter.

Søvnen fortsættes – eller ophører

Lykkes overgangen, så vil din baby gå over i en ny søvncyklus. Hvad der er meningen. Lykkes overgangen ikke for din baby – eller lykkes det ikke at hjælpe din baby videre i søvnen, vil din baby vågne op og søvnen være afsluttet (for denne gang).

Alt det er i spil, hver eneste gang din baby ligger og sover.

Hvad jeg selv kan gøre for min babys søvn

Fordi det at sove, for mange små babyer ikke er så let igen, så er mange forældre på en opgave i forhold til søvnen. Barnet skal være tilpas nok i kroppen (være mæt, have bøvser) til at kunne sove og måske også have brug for hjælp til at falde i søvn – jo senere op af dagen, jo mere hjælp vil et barn som udgangspunkt have brug for. Der ud over så kan barnet også have brug for hjælp til at klare overgangene fra den ene søvncyklus til den anden – og det barn der ikke sover så godt popper måske også ud af søvnen når hjernen går fra den ene type søvn til den næste. Det bliver alt i alt meget man som forældre skal – i hvert fald for de babyer der ikke særligt godt kan det med søvnen selv.

Når noget har gentaget sig en masse gange, så skaber man en vane og i forbindelse med søvn en sovevane. Optimalt set så er det du gør det som du ønsker for dig selv og dit barn ud i fremtiden. Det vil selvfølgelig være normalt med nogle småjusteringer tilpasset barnet alder, men alt i alt skal du have en god fornemmelse af det du gør nu.

Hvis du slet ikke er der? Og måske heller ikke kan se vejen dertil i forhold til hvor I er med søvnen, så har vi hjulpet mange andre i den præcis samme situation som I står i nu. Det gør vi på vores Søvn i Babysteps forløb, der derfor er lige noget for dig – og din baby.

Andre artikler om babys-søvn

Andre artikler, der kunne have din interesse

Ditte Bach, jordemoder
Ditte Bach (1972) har arbejdet som jordemoder, siden hun blev uddannet i 2003. Hun startede Baby Instituttet tilbage i 2009. Hun er forfatter til et hav af artiklerne og til flere af Baby Instituttets bøger. Ditte er gift med John og har en pige fra 1997 og en dreng fra 2004.