Søvn & udviklingspring

Når børns hjerne udvikler sig meget kalder vi det et udviklingsspring eller tigerspring. Dem kan man tro på i større eller i mindre grad, men det er fysiologisk påvist, at børn har perioder, hvor deres hjerne vokser mere end andre. Selvom det faktisk er barnet, der forandrer sig, så vil det for barnet føles som om, at det er verden, der gør det. Verden vil opleves ny og spændende – og til tider måske også lidt skræmmende.

Udviklingsspring påvirker søvnen

Mange forældre beretter, at deres børn i perioder sover mindre, herunder når barnet tager et udviklingsspring. Ofte virker barnet ikke træt. Det lille barn ligger med helt åbne øjne og ser på ingen måder ud som om, at de skal lukkes. Er din baby større, vil du måske se, at din baby tumler mere rundt (falder mere). Mens de sædvanlige træthedstegn udebliver.

Kender du selv følelsen af at komme hjem efter en hektisk arbejdsdag eller en tur i biografen, hvor du har set en sindsoprivende film. Så kan det godt være svært at sove. Det er ikke ensbetydende med, at man ikke har brug for søvn. Det er stresshormonerne der ligger højt og hjernen der er overspeedet.

Som voksne har vi også perioder, hvor hjernen er på overarbejde; studiestart, nyt job, livskriser, sygdom, sorg og forandring. Vi ved godt (med vores fornuft), at det at kombinere nye udfordringer med en god nats søvn, er en god ide. For vi restituerer bedre, lærer mere, husker mere og trives bedre, når vi får nok søvn. Sådan er det på alle måder også med børn.

Dit barn vil dog på ingen måder vide, at udviklingsspring skal kombineres med god søvn og nok af den. Den opgave vil blive din at vise og lære dit barn.

Din baby har brug for din hjælp!

Mange forældre beretter om børn, (også de der normalt sover godt) at de er svære at putte, sover dårligere og er mere urolige i de perioder hvor deres udvikling tager et ryk. Derfor er god søvn, når den først er etableret, noget der aktivt kræver en indsats at fastholde. Både fordi søvnen bliver udfordret ved udviklingsspring og ved sygdom.

Det er utroligt vigtigt ikke at lade stå til eller at vente på, at det af sig selv bliver godt igen. Det der nemlig oftest sker er, at barnet vil blive slået ud af kurs og ikke selv vil kunne finde tilbage til “den gode søvn”. I stedet etablerer de nye dårlige sovevaner sig. De er kommet for at blive. For de fleste babyers vedkommende forværres det blot ved næste udviklingsspring eller sygdom.

Hjælp til at komme på rette kurs igen

Man kan tænkte det lidt som en golfbane med 10 huller. De første par slag går det ok, men kommer man ud af kurs kan det være svært at få bolden ind på banen igen, og risikoen for at skyde skævt eller slet ikke ramme når først man er landet i bunkeren er rimelig stor. Til sidst er man måske kommet så langt væk fra banen at man ikke længere ved, hvad retning man skal skyde i. Man kan næsten ikke undgå at ramme lidt ved siden af med søvnen. Med de rette redskaber kan man undgå at zigzagge alt for meget hen over de 10 huller, og komme i mål uden at være alt for træt i armene.

Det er godt at vide, at man i perioder med udvikling skal kridte skoene, tage arbejdshandskerne på og vise vejen for sit barn. Den vej der hedder; du har brug for at sove. Og særligt, når barnet lærer så mange nye fantastiske ting. Fastholdelse af god søvn og etablering af gode sovevaner, vil derfor kræve mere af dig de første leveår, hvor din baby er under så enorm udvikling.

Karen Storgaard Kildahl, jordemoder
Karen BS. Kildahl er jordemoder og har arbejdet som sådan siden 2012 og på Baby Instituttet siden 2019. Karen er primært sove-jordemoder og underviser forældre og babyer i "Lær sin baby at sove i babysteps".