Søvn & motorik / den motoriske udvikling

Du kender det sikkert fra dig selv. Når du er træt, så bliver din krop tit også træt og musklerne bliver “splattet”. Kroppen vil ligesom ikke rigtig være med til det, når du stiller krav til den, om eksempelvis at løbe en tur. På samme måde for din baby. For lidt søvn en enkelt nat, eller over tid, vil gøre kroppen slatten (træt) og barnet vil ofte ikke orke nye udfordringer eller de mere hårde fysiske udfordringer– som at ligge på maven, vende sig fra mave til ryg, kravle, stå, gå langt etc. Følelsen af at have energien, fysisk styrke og udholdenhed er super vigtige elementer i den motoriske udvikling. De påvirkes allesammen negativt, når man sover for lidt.

Mangel på søvn og den motorisk udvikling

Søvn er godt for den motoriske udvikling, fordi;

  • Søvn giver energi
  • Søvn giver styrke til kroppens muskler og udholdenhed
  • Søvn giver lyst til at lære nyt og udfordre sig selv – og prøve en gang til.
  • Søvn er altafgørende for ens fysisk præstationer, mere søvn giver bedre præstationsevner. Sover man ikke nok – og godt nok – vil hverken hjernen eller muskler være i stand til at fungere optimalt, og man er derfor også langt fra at kunne præstere optimalt.
  • Under søvnen genopbygges kroppen, så den er klar til nye aktiviteter eller en ny dag.
  • Også konditionen er afhængig af, at musklerne genopbygger sig selv under søvnen.

Man mener, at søvn efter en “top-præstation”, medfører en acceleration af den fysiske restitution, stimulerer muskelgenopbygningen og hjælper med at genoprette cellernes energiniveau gennem glukose og glykogen.

Mangel på søvn vil påvirke både lysten til fysisk aktivitet og også den motoriske udvikling. Det kan nok være, at dit barn vil nå sine milepæle “til tiden” (gælder ikke alle trætte babyer), men tænk engang hvad det kunne være blevet til med mere søvn!

De fleste børn, der sover for lidt, kan ikke selv vurdere, hvordan det påvirker dem (og ser derfor ikke noget problem i det). Måske fordi de aldrig har oplevet andet – eller fordi de ikke kan huske, hvordan det ellers kan være.

  • Manglende energi og lyst til fysisk (krævende) aktiviteter.
  • Slatne muskler, som barnet ikke kan få til at “lystre” – og mangel på udholdenhed.
  • Manglende lyst til at lære nyt.
  • Ringere præstationsevne.

Motorisk udvikling består både af at kunne noget nyt, men lige så meget at kunne det man kan bedre, at opnå en højere færdighed i det og/eller mere sikkerhed. Begge dele er vigtige for den motoriske udvikling. Begge dele påvirkes af manglende søvn, da søvn i høj grad påvirker koncentrationen, faktisk er det noget af det første, for lidt søvn gør.

Den motoriske udvikling fortsætter under søvnen

I forhold til den motoriske udvikling har man set, at hjernen under søvnen fortsætter med at forbedre de færdigheder, der blev øvet op til søvnen. Med en 20 % forøgelse i hastighed og 35 % forbedring i præcision efter søvnen. Det man så efter søvnen var, at hjernen havde hjulpet med at automatisere de motoriske færdigheder. Færdighederne var blevet mere instinktive, man var med andre ord blevet bedre end før, man lagde sig til at sove. Det positive boost for de motoriske færdigheder fandt sted, uanset om det man lærte op til søvnen var en kort eller lang motorisk sekvens.

Den fortsatte indlæring skete dog kun, HVIS man sov, og altså ikke hvis man efterfølgende var vågen. Det gamle ordsprog “øvelse gør mester” passer altså ikke helt. Det er øvelse efterfulgt af søvn, der fører til mesterlige præstationer.

Morgensøvnen er særlig vigtig

Det man også ved er, at den forøgede hastighed og præcision er direkte forbundet med nok søvn. Nemlig med den søvn deltagerne, der alle var voksne, fik sidst på natten. Det viste sig at være antallet af søvnspindler i de to timer ud på morgenen, der var forbundet med det motoriske hukommelsesboost, der havde fundet sted under søvnen.

Det i sig selv er en RIGTIG god grund til IKKE at lade din baby stå alt for tidligt op. Gør din baby det vil resultatet nemlig være, at dit barn går glip af et væld af de sene vigtige morgensøvnspindlere.

Fysisk træning giver bedre søvn

Generelt er det sådan, at fysisk træning får en til både at falde hurtigere i søvn og sove bedre. Musklerne går ind i en hvilefase, når du har brugt dem, og det hjælper hele kroppen til at slappe af, når du skal sove.

Det gælder dog ikke hvis hjernen er for speedet af den fysisk træning, da det så vil have den modsatte effekt.

Mangel på søvn øger stresshormonerne

En anden ting, der kan påvirke den motoriske udvikling er, hvordan kroppens stresshormoner er. En baby der får for lidt søvn, der ikke er splattet i muskelspændstigheden vil ofte være det modsatte, nemlig stiv. Det kommer af stresshormonerne, der vil gøre din baby “klar til kamp”. De babyer vil ofte være stive i kroppen, elske at stå, og synes at der hele tiden skal ske noget, men mangle roen, koncentrationen og fordybelsen.

Stress er selvsagt dårligt for en baby, ud over at den hæmmer den potentielle motoriske udvikling.

Ditte Bach, jordemoder
Ditte Bach (1972) har arbejdet som jordemoder, siden hun blev uddannet i 2003. Hun startede Baby Instituttet tilbage i 2009. Hun er forfatter til et hav af artiklerne og til flere af Baby Instituttets bøger. Ditte er gift med John og har en pige fra 1997 og en dreng fra 2004.