Sovevaner baby – gode sovevaner & dårlige sovevaner

En vane er det, vi plejer at gøre. Det kan være fysisk, men vi har også følelsesmæssige og tankemæssige vaner. De tre vaner påvirker hinanden. Eksempelvis hvis du føler dig glad (en følelse), så tænker du, at livet er skønt (en tanke) og derfor smiler du mere (gør noget fysisk).

Sovevaner er sådan, som vi plejer at gøre i forbindelse med at skulle falde i søvn eller forblive sovende. Man kunne håbe at ens sovevaner et den bedste og letteste måde at få så meget søvn som mulige, men sådan er det ikke. Man kan have både gode og dårlige sovevaner.

Gode sovevaner versus dårlige sovevaner

Gode sovevaner er dem der fungerer OG som vi (og vores krop) trives med. Dårlige sovevaner er vaner vi mistrives med ELLER som giver os for lidt søvn. Det vil sige, at de sovevaner som for nogle fungerer rigtig fint, kan være ekstremt generende for andre. Man skal selvfølgelig ikke lave noget om, der fungerer for alle parter. Et fint eksempel er “samsovning”. Forskning viser, at der er alle mulige for og imod til både at “samsove” og at lade være, men at det eneste reelt kloge man kan konkludere ud fra de enormt mange studier er; at forældre og børn trives bedst med det de trives bedst med.

Når det så er sagt, så er der vaner der er dårlige for alle – nemlig dem der giver for lidt eller for dårlig søvn til enten barnet eller forældrene. For lidt søvn er mindre end ens reelle søvnbehov, der for voksne er 8 timer i døgnet og hvad det er for dit barn kan du se her ⇒ Dårlig søvn er let søvn, urolig søvn og søvn med mange opvågninger. Dem kender vi fra os selv, når vi har sovet en hel nat, men ikke føler os særligt udhvilede. Søvn er på så mange måder vigtig, både for ens krop, det man føler, oplever og tænker.

Hvordan opstår sovevaner?

Alle forældre vil som udgangspunkt deres børn det bedste. Man gør det så godt man kan og forsøger løbende at svare barnet behov. Forældre ved også at deres baby SKAL sove. Og når det ikke lykkes på den ene måde, så forsøger man at få det til at lykkes på en anden måde. Og på den næste måde, hvis det heller ikke giver pote. Og den næste. Forældre er generelt sådan indrettet, at de ikke lige giver op. De bliver ved til de finder noget der lykkes, så både de selv og deres børn kan få noget søvn. Næste gang barnet skal sove, så prøver man måske det samme igen, eller man prøver det der virkede og så fortsættes det ofte, netop fordi det virker og søvn er vigtigt.

Men barnet er i en konstant udvikling og der opstår hele tiden nye tilstande, der også ofte udfordrer søvnen. Pludselig virker det man gjorde måske ikke mere, og man må gøre mere. Man får brug for sine “hjælpemidler” når udviklingsspringene viser tænder og udfordrer søvnen. Eller når de reelle tænder viser sig. Den ene dag tager den næste, som det jo er med et lille barn, os så har man fået vænnet sit barn til noget, der måske også er blevet en vane.

Dårlige søvnvaner er ikke noget man beslutter sig for at indføre. De kommer langsomt listende mens man forsøger at få noget til at lykkes.

Sovevaner hos baby

Det er nogenlunde det samme der kan få børn til at sove, derfor er det også de samme ting forældre ender med at gøre for at få søvnen til at lykkes. Her er nogle af dem, du måske kan nikke genkendende til.

Sovevaner - gode sovevaner og dårlige sovevaner hos baby, baby vågner op af dejlig lur

Sovevaner hos børn:

  • Have svært ved at falde i søvn
  • Sover kun korte lure
  • Have svært ved at blive i søvnen
  • Sover for lidt
  • Vil kun puttes af én bestemt person
  • Vil have at nogen sidder ved sengen og våger
  • Vil ikke ligge i sin egen seng eller kun ligge i forældrenes seng
  • At sutte
  • Falde i søvn med bryst eller flaske i munden – ved at sutte på noget, kan også være en sut
  • Sove med brystet eller sutten i munden
  • Vil have brystet eller sutten hver gang barnet vågner op af søvnen.
  • At være i bevægelse
    • i barnevogn
    • på arm
    • i en slyngevugge
    • hoppet med på pilatesbold
    • Kørt i bil
    • Båret i bæresele
  • At have fysisk kontakt
    • at sove sammen med nogen
    • Konstant hud mod hudkontakt
    • At blive aet elller nusset,
    • At blive trykket, holdt.
  • Lyd
    • Sang
    • alle former for hvid støj
    • Ssssshhhhh
  • Lys
    • at sove med lystet tændt om natten
    • kun at kunne sove når det er helt mørkt

Hvordan fungerer det I gør for din baby?

Du må se på hvordan det I gør fungerer for din baby. Sover din baby nok – og er din babys søvn tung nok?

Vær opmærksom på, at de vaner I har etableret ikke nødvendigvis er dårlige for jeres baby, som at blive trillet med i en barnevogn. Mange vaner bliver dårlige, når de kræver at forældrene gennemfører dem under hele søvnen for at holde baby sovende. Så vågner baby når barnevognen står stille eller vuggeriet stopper, fordi ens forældre skal noget så basalt som på wc eller selv sove.

En amerikansk bog skrevet af en børnelæge anbefaler eksempelvis, at man sætter barnet i en autostol og kører barnet i søvn. Men hvad så når det bliver til en vane? Hvad gør man de aftner bilen ikke er hjemme? Eller man er alene med flere børn? Eller der ligger sne? Og hvor sikkert er det at køre rundt, når man selv er super træt? Man ved at 20% af alle trafikulykker skyldes træthed, – det er altså noget.

Hvordan fungerer det I gør nu for jer?

Har man vænnet barnet til noget som én af forældrene eller måske hele resten af familien ikke trives med, så må der gøres noget. Du og din partner er barnets vigtigste personer. Jeres trivsel er af stor vigtighed for at familien kan trives.

Så ordsproget “når bare barnet har det godt” gælder altså ikke rigtig, – selvom det selvfølgelig er vigtigt. Men faktisk er det lige så vigtigt, at du som forælder har det godt. Din baby er jo fuldstændig afhængig af dig.

De dårlige sovevaners magt!

Mennesker elsker vaner og det samme elsker den menneskelige hjerne. Når man gør det man plejer, så er man i sin “komfortzone”. Det vil derfor langt ofte foretrækkes. Også selvom der uden for komfortzonen ligger mere søvn, mere sundhed, øget nærvær, større forståelse, nye oplevelser og større mening med livet. Vi vil foretrække det “vi plejer” og dit barn vil som udgangspunkt foretrække “at du gør det du plejer at gøre”  selvom det at bryde ens vaner og gøre noget andet, kan være med til at øge ens livskvalitet – og måske tilmed ens liv. Bare tænk på, hvor svært det er lade være med at spise slik, chips og drikke sodavand, selvom ingen af de ting gør noget godt for os (ud over at give et “her-og-nu-kick” i hjernen).

Hjernen er kroppens næststørste organ, og som resten af os, er den doven. Når vi skal gøre nye ting eller tage nye valg, så bruger kroppen energi. Derfor ser hjernen helst, at vi holder os til vores vaner, så den sparer den energi.

Og sidst men ikke mindst, så snyder din hjerne dig til at føle velbehag, når du gør som du plejer. Hjernen udløser nemlig dopamin allerede inden du udfører din vane, fordi den ved, hvad der er på vej.

Børn har ofte stor modstand mod at ændre deres vaner. Særligt hvis de ikke selv ser nogen grund til det eller ikke kan overskue det. Dette af den simple grund, at de er virkelig trætte. De kære små beslutter sig derfor (desværre) sjældent selv til at gøre noget helt andet end det de er blevet vandt til – eksempelvis at droppe, hvad forældrene måske synes er dårlige sovevaner. Skal der ske en forandring, er det derfor noget som man som forældre skal beslutte sig for – og vide hvordan man kommer igennem med, for at der sker en forandring.

Hvad kan vi gøre for dig og din babys søvn

Men hvordan ændrer man et barns sovevaner? Hvor skal man starte? Hvor lang tid kan det ikke tage? Hvor meget må et barn græde? Er det spørgsmål som du sidder med, så er vores Søvn i Babysteps lige noget for dig. Her arbejder vi i babysteps, så din baby (og du) hele tiden kan være i det og din baby kan vokse med opgaven. Vi er altså på ingen måder fan af “skrig-dig-selv-i-søvn-metoden”. Vi er fan af “søvn-i-babysteps-metoden”, ikke kun fordi den er vores, men fordi den flytter barnet til at kunne noget nyt, men i steps der hele tiden er overkommelige for barnet, så barnet ikke oplever afmagt.

Vil du gerne høre hvad vi kan gøre for dig, så ring til Karen, der er vores sovejordemoder. Send en sms til 22 77 10 70, så ringer hun tilbage, når hun ikke lige er ved at lære et andet barn at sove ;-).

Karen Storgaard Kildahl, jordemoder
Karen BS. Kildahl er jordemoder og har arbejdet som sådan siden 2012 og på Baby Instituttet siden 2019. Karen er primært sove-jordemoder og underviser forældre og babyer i "Lær sin baby at sove i babysteps".