HENT DIT ESSENTIELLE GRAVIDITETS & BABY FORLØB - ALL INKLUSIVE ADGANG TIL FAGLIG VIDEN, DER KLÆDER DIG PÅ TIL EN GRAVIDITET OG FØSTE TID MED BABY MED FÆRRE BEKYMRINGER OG TVIVL
Fertilitet
Gravid
Fødsel
Amning
Flaske
Nyfødt
Baby
Søvn
Barsel
Udstyr

Søvnpress

Søvnpres vil sige at behovet øges jo længere tid man er vågen – altså jo længere tid siden man sidst har sovet. Det skyldes søvnfremkaldende stoffer, hvor den vigtigste er adenosin. Adenosin er et kemisk barometer, der hele tiden registrerer hvor lang tid der er gået siden du eller din baby sov sidst. Det skaber et “søvnpres”, hvilket for de fleste voksne mennesker betyder at vi vil begynde at mærke træthed, når vi har været vågne i 12-16 timer.

Søvnpresset stiger, når vi ikke sover

De søvnfremkaldende stoffer nedbrydes i hjernen under søvnen. Hvis vi forbliver vågne, eksempelvis fordi ens baby ikke sover eller fordi ens barn ikke sover eller ved natarbejde kan hjernen ikke komme af med det kemiske pres, fordi adenosinudrensningen der sker under søvnen hindres. Det vil gøre, at man vil blive mere og mere træt. Eksempelvis i løbet af natten, med et opmærksomhedslavpunkt (en maks krise) ved 4-5 tiden om morgenen/natten.

Som tiden går vil en ny dag begynde, som den plejer uden hensyn til din stadige mangel på søvn, hvorefter du vil hjælpes af dagslyset (der også vil hindre dig i at kunne falde i søvn, hvis det er du du prøver). Det vil eksempelvis gøre, at du vil føle dig meget mindre træt klokken 11 om formiddagen end du gjorde klokken 3 om natten, selvom du har været vågen i længere tid.

Efterhånden som du kommer til over middag begynder den energi den nye dag gav dig at forsvinde, imens mængden af adenosin stadig vokser og øger søvnpresset. Du vil herfra blive mere og mere presset på søvn. Klokken 21 om aftenen – uden søvn – vil søvnpresset være enormt!.

Der er altså tidspunkter på døgnet, hvor vi naturligt er mere friske – og tidspunkter hvor vi er naturligt mere trætte. Der ud over har det noget at sige, hvor lang tid siden det siden vi sidst har sovet.

For lidt søvn & for meget søvnpress?

Søvnpresset er godt at kende til når man arbejder med søvnen, både som fagperson eller fordi ens baby ikke sover og man forsøger at ændre netop på det. Sammen med søvnpresset er det relevant at kende til søvnens matematik.

Føler du at vejen mod god søvn og gode sovevaner, ja måske bare bedre søvn for din baby er ensom, så behøver det ikke at være sådan. Der er nemlig ikke noget vi hellere vil end at gå vejen med dig. Her er vores Søvn i Babysteps noget for dig, det hele foregår online, så det er nemt at deltage, selv med en træt baby på armen.

Du kan også;

Andre artikler om babys-søvn

Andre artikler, der kunne have din interesse

 

Haps din plads!

Stop Natteroderiet, Evige putninger & Powernaps!

3 DAGES ONLINE MINIKURSUS TIL 0 KR

Minikurset er udviklet af vores søvnvejledere med årelang erfaring og dybdegående viden om søvn hos babyer og børn i alderen 0-18 måneder. 

I løbet af de 3 dage er du blevet klogere på; 

[activecampaign]

 

error: Content is protected !!