fbpx

Søvnens matematik

Med søvnens matematik bliver du taget på en hemmelig rejse ind i mysteriet om børns søvn. Svaret på utrolig mange problematikker ligger i det vi hos Baby Instituttet kalder “søvnens matematik”. Her finder du blandt andet svar på, hvorfor nogle børn powernapper. Hvorfor nogle børn har utrolig mange vågne timer sidst på dagen, hvor de nærmest er umulige at hjælpe til at sove. Og hvorfor nogle børn har “aftenkolik”.

Søvn og trivsel

Børn er forskellige. Helt unikke. Og dog meget ens. Vi er nemlig som mennesker fysiologisk og anatomisk meget ens. Mennesker med samme alder, vægt og køn har derfor brug for stort set den samme mængde mad for at vores kroppe fungerer godt. Derfor går vi som samfund meget op i om børn får nok mad. Korrekt vægt defineres af mange som trivsel hos barnet. Børn skal følge en særlig kurve – deres vægtkurve.

Men hvad så, når det kommer til søvn? Faktisk er vi også meget ens her. Derfor er der også retningslinjer fra Sundhedsstyrelsen om, hvor meget søvn børn har brug for. Sover børn for lidt måles hurtigt negativt udslag på trivsel, immunforsvar, humør, overskud, udvikling.

Vores erfarring på Baby Instituttet er, at man bør have lige så meget fokus på søvnen hos børn for at vurdere deres trivsel som maden. Studier viser nemlig at mennesker lige så lidt kan undvære søvn, som mad og væske. Selv bananfluer sover og uden søvn overlever mennesket slet ikke. Sover små børn dårligt har de ofte heller ikke overskud og lyst til at spise godt. Spiser børn ikke godt, sover de dårligt. Hvilket selvsagt kan føre til en selvforstærkende nedadgående spiral.

Man kan godt spise mere ellers mindre end sit behov, men man kommer ikke til at trives godt med det. Det samme gælder søvnen.

Nu til søvnens matematik

Mennesker spiser ikke én gang i døgnet. Vi spiser fordelt ud over dagen så kroppen hele tiden får det den har brug for i forhold til hvad der forventes af den.

Med “søvnens matematik” har vi samme mulighed for at understøttes kroppens behov for søvn. Barnets hjerne og krop får de bedste muligheder for at være glad og have appetit, når vi sover godt.

Matematikken gå ud på, at man starter med at finde ud af, hvor meget søvn barnet har brug for ud fra barnets alder. Et barn på eksempelvis 3 måneder vil have brug for 15 timers søvn på et døgn. Nu vender vi tallet om og konkluderer, at hvis barnet skal sove 15 timer på et døgn, så skal barnet være vågen i 9 timer, da der er 24 timer i døgnet. Et barn på 3 måneder kan ikke være vågen særlig længe af gangen, så de 9 timers vågentid skal fordeles hensigtmæssigt mellem lurene. Under søvnen vil barnet lagre det han eller hun har lært, så det huskes og lagre sig til brugbar viden.

Søvnens matematik gælder for alle aldre

Søvnens matematik gælder uanset om man er 3 måneder, 6 måneder, 1 år, 2 år. Man kan ikke snyde fysiologien og derfor oplever vi ofte at utrolig mange familier finder ro og trivsel i at lære at arbejde med “søvnens matematik”. På vores Søvn i Babysteps forløb hjælper vi barnet ind i den rytme, der fungerer i praksis for lige netop det barn. Med udgangspunkt i barnets alder, søvnens matematik og de individuelle ting der kan være.

Det stimulerer til et lavt stressniveau, giver overskud til at spise, lege, lære og faktisk paradoksalt nok – går det markant nemmere for barnet at falde i søvn og sove bedre.

Nu ved du at hemmeligheden bag en god døgnrytme og god søvn (og gode måltider) bunder i søvnens matematik; antal timers søvnbehov i døgnet for et barn på den givne alder, antal timers vågenbehov, optimal mængde vågentid af gangen for et barn i den givne alder, antal vågenperioder og antal lure om dagen.

Når matematikken ikke går op – og giver problemer

Nogle regnestykker går ikke op – og må da justeres. Hvis man som forælder til et barn på 3 måneder tænker at barnet skal sove 3 gangen om dagen, går regnestykket ikke op. Et barn på 3 måneder vil oftest ikke være vågen mere end 1,5 time af gangen. 3 lure giver 4 vågenperioder på en dag af 1,5 timer hvilket i alt er 6 timer. Hvis barnet skal være vågen 9 timer vil man som forældre skulle tvinge barnet til at være vågen 2-2,5 time af gangen, hvilket for de fleste børn slet ikke kan lade sig gøre – på en god måde.

Det forsøger mange børn selv at løse ved brænde det meste af vågentiden af om aftenen. Måske er barnet vågen 4,5 timer i streg, fordi søvnen er “brugt” og barnet “mangler” 4,5 timers vågentid for at “søvnens matematik” går op. Problemet er bare at barnet stadig bliver pjevset efter 1,5 time og skriger efter måske 2 timer eller 3 timers vågentid.

Vi ser mange familier med udfordringer i denne kategori. “Søvnens matematik” går simpelthen ikke op. Årsagen til power-napperi kan også være gemt i søvnens matematik. Hvis eksempelvis barnet sover 11-12 timer om natten, så er der kun 3-4 timers søvn tilbage til at sove i om dagen. Der er med andre ord ikke særlig meget søvn tilbage at “tage af” i løbet af dagen, så barnet må powernappe sig gennem dagen, for at få søvnen til at række til hele dagen.

Hvad vores “Søvn i Babysteps” kan gøre for jer

Der er mange årsager til at  mange små-børns familier bakser med søvnen. For det første fordi vi slet ikke taler nok om søvn & små børn. Mange familier der kommer til os med søvnproblemer har hørt mange ting om den rette mængde mad, intervaller mellem måltiderne og får barnet vejet ofte og holder øje med vægten. Men de har aldrig fået at vide, at der er en anbefaling for mængden af søvn og længden på vågentiden for børn. For det andet ændrer tallene i regnestykket sig konstant det første år af barnets liv, svarende til den rivende udvikling barnet er i. Et barn falder relativt meget i sit søvnbehov fra fødslen og frem til 1 års alderen. Ligesom barnet også øger sin vågentid fra 1 time til 5,5 timer, hvilket gør “søvnens matematik” svær at regne ud. Det kan være rart at få hjælp til.

Vores Søvn i Babysteps forløb involverer undervisning i afgørende ting som “Søvnens matematik”, søvnhormoner, beroligende metoder til at lære børn at søvn er trygt, rart og noget man er god til, for så er det sjovere at være vågen. Hos os har barnet og familiens behov og trivsel 1. prioritet, fordi velfungerende søvn er essentiel for alle.

Karen Storgaard Kildahl, jordemoder
Karen Storgaard Kildahl er jordemoder og har arbejdet som sådan siden 2012 og på Baby Instituttet siden 2019. Karen er "sove-jordemoder" og underviser forældre og babyer i "Søvn i Babysteps".