Korte lure / vågner efter kort tids søvn / powernaps

En af de udfordringer mange forældre til små børn tumler med, er problemer med de såkaldte powernaps, korte lure eller 30 minutters lure (evt. 45 minutters lure). Barnet har altså lure i løbet af dagen, men de varer kun kort et sted mellem 30 – 45 min. De babyer sover måske fint om natten, men nogle har også et mønster med mange opvågninger og måske også vågentid om natten.

Karakteristisk for de børn er, at man kan sætte sit ur efter dem. Man behøver nærmest ikke en alarm. Forældrene finder lynhurtigt ud af, om deres barn konsekvent sover 30, 40 eller 45 minutter. Ja, de vågner nærmest på sekundet og det er næsten uhyggeligt så præcise de kan være!

De fleste forældre til “30 minutters børn” eller “Powernap babyer” drømmer om at få et barn, der sover godt. Det er så dejligt, når baby tager en dejlig lang lur i sin barnevogn i dagtid. Så er barnet nemlig frisk og glad, når han eller hun vågner, og som forælder kan man bruge de 2-3 timer barnet sover på at få ryddet op, drukket kaffe eller selv få indhentet noget søvn. En god lur er godt for alle.

Hvornår starter de korte lure?

De fleste babyer, der sover korte lure starter fint ud med søvnen. Ofte er det “først” ved 5 ugers udviklingsspringet eller 8 ugers udviklingsspringet at søvnen udfordres, det kan også være senere igen. Udviklingsspringet får for dem den konsekvens, at barnet begynder at sove korte lure i løbet af dagen. Det kan også ses, at barnet først begynder på de korte lure ved 4 måneders alderen, hvor de bliver mere opmærksomme på omverden (eller senere). Det samme kan ske efter svær sygdom eller indlæggelse på hospitalet.

Hvorfor sover nogle børn korte lure?

Børn har brug for søvn, det har alle.Så hvorfor tager baby ikke en lang lur, når det nu er bedst? Vi skal kigge lidt på den normale søvncyklus for et barn for at finde svaret. Den første tid af søvnen bruger barnet på at falde i søvn. Den søvn kaldes døs og let søvn. Dit barn sover, men ikke helt (hvorfor de første omkring 10 minutter, af forældrene, ikke opleves som søvn, da barnet ikke sover rigtigt). Herefter glider barnet ind i den dybe søvn. Her er hjernen helt “koblet fra”. Det er her de fleste forældre vil konstatere, at barnet sover, fordi barnet mærkes anderledes i ens arme og vejrtrækningen lyder anderledes. Den dybe søvn varer ikke mere end 10-12 min. Så glider barnet over i REM søvn eller drømmesøvnen, der varer omkring 20 minutter. Der er nu gået nogen tid med af falde i søvn, omkring 10 minutter og 30 – 35 minutter med at sove.

Når drømmesøvnen er slut, skal den næste søvncyklus påbegyndes for at blive i søvnen. MEN søvnen er fra naturens side sådan indrettet, at vi lige vågner en anelse op, når vi går fra den ene søvncyklus til den anden, for at sikre os, at alt er, som det skal være. Det gør vi, inden vi bevæger os ind i den næste dybe søvn, hvor vi igen er helt “forsvarsløse”. Vi “tjekker” med andre ord, om der mon skulle være et rovdyr, en naturkatastrofe eller om vi er blevet forladt eller andet, inden vi “bare” sover videre. Egentlig er det meget smart, for de der kan “falde i søvn” igen, men for de der ikke kan det afsluttes søvnen, hvilket vil resultere i alt for lidt søvn (da det jo ikke var den tiltænkte plan, at man skulle vågne rigtigt op).

30 minutters baby

De børn der vågner efter kort tid 10-20 minutter er de børn, der  vågner op når de går fra den dybe søvn og over i drømmesøvnen, og ikke kan finde ud af at blive i søvnen, når hjernebølgerne skrifter.

De børn som populært kaldes “30 minutters børn”, der sover korte lure af 30-45 minutters varighed er dem, der ikke halvsovende nøjes med at tjekket at alt er fint, men kommer til at vågne helt op efter én enkelt søvncyklus.

Hvordan fungerer korte lure for en baby?

Når barnet er meget lille, vil det ofte ikke kunne være vågent i mere end 1 1/2 time, og sover barnet kun 30 min af gangen, vil barnet skulle sove rigtig mange gange i løbet af dagen. Det er hårdt som forældre at skulle putte barnet måske 6-7 gange i løbet af dagen, fordi de børn ofte heller ikke er særlig nemme at få til at falde i søvn. Som forældre til et 30 minutters barn er man på hele tiden, hvilket selvsagt er meget opslidende, uanset hvad man føler for sit barn.

De korte lure betyder, at barnet kun er nede i den dybe søvn en enkelt gang i løbet af sin lur, hvilket ofte ikke vil være nok til at kunne rense hjernen for stresshormoner og give kroppen og hjernen nok restitution til ordentligt at kunne være på igen. Der er simpelthen ikke tid nok til at oplade batterierne, når man er et barn. Hvor det for en voksen ofte giver ekstra søvn, fordi den korte lur kommer oven i den lur man allerede får. Hos det lille barn erstattes den lur barnet skulle have haft med en kortere.

Hvis man rigtig skal have glæde af søvnen og af en “udvaskning” af stresshormoner, er vores erfaring at det som minimum kræver 2 søvncyklusser af 30-45 min. Altså minimum 1 1/2 times søvn. Det kan også sagtens kræve 3 eller 4 (3 timers søvn). For lidt søvn vil få stresshormonerne til at stige så meget i løbet af dagen, at barnet sidst på dagen vil blive helt “speedet” i hjernen og måske også i kroppen. Det får meget ofte den konsekvens, at putningerne bliver sværere som dagen skrider frem og aftenputningen bliver ofte rigtig, rigtig svær (og kan også være helt umulig og give anledning til meget gråd hos barnet).

For lidt søvn vil over tid gøre det mere og mere svært at falde i søvn, fordi stresshormonerne ikke udvaskes i samme omfang som de dannes. De korte lure vil, ud over at øge barnets fysiske og hjernemæssige stress, også ofte føre til for lidt søvn, der vil gøre barnet pylret, irritabel og med manglende overskud. Søvnmangel vil også påvirke barnet på måder der ikke umiddelbart kan ses, eksempelvis ved man immunforsvaret svækkes.

Hvad vi kan gøre for dig og din baby

Hvis din baby er en af dem der primært sover korte lure, så skal du som det første vide, at du ikke er den eneste hvis baby har det problem. Du skal også vide, at vi har god erfaring med netop den problemstilling. Det har mange fordele at få vendt bøtten og få din baby til at tage længere lure, og vi vil rigtig gerne hjælpe dig med, hvordan du kommer i mål med lige netop det.

Du er altid velkommen til at ringe og få en snak om, hvordan vi bedst kan hjælpe dig og dit barn på vej mod mere og bedre søvn. Send en SMS på 22 77 10 70. Skriv: “vil gerne ringes op om søvn”. Så ringer jeg (Karen) til dig, så snart jeg ikke lige står og putter en baby eller taler med nogle andre trætte forældre.

Karen Storgaard Kildahl, jordemoder
Karen BS. Kildahl er jordemoder og har arbejdet som sådan siden 2012 og på Baby Instituttet siden 2019. Karen er primært sove-jordemoder og underviser forældre og babyer i "Lær sin baby at sove i babysteps".