Blog

Graviditet & ventetid

Hvad er den optimale kost, når man er gravid?

Jordemoder Camilla lærer om optimal kost til jordemoderforeningens temadag

Jordemoder Camilla lærer om optimal kost til jordemoderforeningens temadagJeg har netop været til temaeftermiddag i Jordemoderforeningen om “Optimal sundhed for mor og barn gennem rigtig kost”.

Det var en skøn dag!

Jeg er blevet fodret med relevant og inspirerende viden om optimal kost og kostens betydning for gravide og deres babyer i maven – og er således nu dejligt fagligt velstimuleret. MEN jeg synes, at alt det med kosten er en jungle at finde rundt i – og måske du har det ligesom mig?

Programmet til sundhed?

Dagens hovedpointe var, at gravide kvinder, gennem kosten, kan programmere deres kommende børns kroppe til optimal sundhed, ikke bare i starten af livet men også på den lange bane. Eksempelvis var knoglerne hos det 6 årige barn stadigvæk stærkere, hvis moderen havde fået nok med protein, fosfat og vitamin B12.

Kurset havde blandt andre professor og dr.med Arne Astrup samt cand.scient Christian Bitz som foredragsholdere (de er lige kommet med en ny bog:  “Verdens sundeste mor og barn”.

Og hvem vil ikke gerne være verdens sundeste mor – og få verdens sundeste barn. Eller som jordemoder give råd, der gør at kvinder får verdens sundeste børn.

Arne Astrup og Christian Bitz råd til gravide

Ifølge Arne Astrup og Christian Bitz skal gravide blandt andet:

1)  Spise mere protein, således at forholdet bliver 1:2. Altså at vi spiser 100 gram protein, hver gang vi spiser 200 gram kulhydrater. Hvilket i praksis opnås lettest gennem animalske fødevarer – og helst primært gennem fisk, fjerkræ, æg og ost.

2) Have 900 mg kalk dagligt, varende til 3/4 liter mælk – eller 1 kg grøntsager dagligt. De har fundet, at kalk er essentielt for barnets vækst i livmoderen, for stærke knogler senere i livet, men at kalk også nedsætter risikoen for at udvikle svangerskabsforgiftning, få højt blodtryk eller føde for tidligt.

Nu er jeg forvirret

Jeg har – målrettet og udstyret med (synes jeg selv) en god portion sund fornuft – gennem de sidste mange måneder forsøgt at finde ud af, hvordan min familie skal leve, hvis vi skal leve allermest optimalt.

Jeg er ikke gravid, så hos mig er der meget mindre på spil – mine børn er store nu, men jeg tror dog på, at der stadig kan gøres meget for dem med en god kost.

Jeg har forholdt mig til sundhedsstyrelsens 10 kostråd, stenalderkost og diæter som low-carb/high fat, raw till 4, 80-10-10 og meget mere.

Jeg har diskuteret og debatteret med min omgangskreds i forsøget på at blive klogere. Og jeg har lagt krop til selv.

Jeg er i min søgen nået dertil, at jeg lige nu holder mest på, (og lever efter) at vi mennesker har bedst af plantemad – altså vegansk, og at vi i den vestlige verden spiser alt for meget protein fra dyr og får alt for mange mælkeprodukter.

Så nu er jeg forvirret….

Skal eller skal man ikke spise meget protein og mælk?

Er det skadeligt at spise for meget protein og mælkeprodukter, (som jeg er kommet frem til) eller spiser vi faktisk for lidt (som Arne Astrup er kommet frem til)?

Jeg ved det virkelig ikke. Og jeg ved ikke, hvad jeg skal mene – eller som fagperson give af råd.

Hvis vi skal have mere protein, behøver det vel ikke at komme fra dyr. Det kan også komme fra eksempelvis bønner, kikærter og linser.

Og hvis vi skal have mere kalk, behøver det vel ikke at komme fra mælkeprodukter. Det kan komme fra grønsager – det kræver dog en temmelig stor mængde.

Hvad man kan blive enig om

Alle kan dog fortsat blive enige om, at det er sundt at begrænse indtaget af junk food, raffinerede kulhydrater, sukker samt farve- og tilsætningstoffer.

I al min forvirring og frustration lader jeg mig (og dig) trøste med Christian Bitz´s pointe om, at der ikke findes et krystalklart svar på, hvordan det er allersundest at leve – men at det tæller positivt at diskutere kost, at tage ansvar og at ændre bare lidt ved sin egen kost!

Og jeg kan i hvert fald med sikkerhed tilslutte mig foredragsholdernes 3 supplerende måltidsråd – og hermed give dem videre til dig:

1) lær at lave mad – og lær det fra dig
2) brug friske råvarer – dvs følg sæsonen
3) nyd maden.

Camilla Kristiansen, jordemoder
Camilla Kristiansen er uddannet jordemoder i 2005 og har arbejdet som jordemoder lige siden. Camilla startede på Baby Instituttet 2015 og er forfatter til vores "Ammeguide" og "Refluks -hjælp din baby"