fbpx

Koffeins indvirkning på søvnen

Jeg vil næsten ikke være det bekendt, for måske du er havnet her, fordi din hverdag med kronisk søvnunderskud hænger sammen netop på grund af kaffe, læs; koffein. Koffein og søvn er nemlig IKKE en god kombination. Artiklen er især til dig der ammer, og handler derfor ikke er alene om at have “glæde” af koffeinens effekt.

Koffein finder du bl.a. i kaffe, der faktisk er den næstmest solgte vare på kloden, kun overgået af olie. Derudover, finder du både koffein i cola, sort the, energidrikke og faktisk også i koffeinfri-kaffe, da det er svært helt at fjerne koffein. Ca. 4 af kopper koffeinfri kaffe, svarer til én kop almindelig kaffe i det samlede koffein-regnskab. Koffein findes også i noget chokolade og i nogle smertestillende piller.

Hvorfor bliver man mere frisk af koffein?

Du er træt og du oplever at koffein hjælper. Og det er der en rigtig god grund til. Når man har været vågen længe, stiger “søvnpresset”. Jo længere man har været vågen, jo mere træt vil man være. Det skyldes at hormonet adenosin stiger i hjernen, og når niveauet af dét bliver højt, bliver vi trætte og får lyst til at sove.

Den fornemmelse kan vi få til at gå væk med koffein. Når vi indtager koffein, så bruger koffeinen nemlig de receptorer som adenosinen skulle have brugt og “erstatter” således adenosinen – og vi oplever at blive mere friske.

Har vi så mindre brug for at sove? Nej! Vi mærker bare ikke kroppens signaler om træthed, fordi vi “berøves” den naturlige følelse af træthed. Trætheden og vores behov for søvn er der dog stadig og bliver også større og større, selvom vi ikke mærker den på samme måde.

Skræmmende eksperiment med, blandt andet, koffein

I 80’erne lavede NASA et forsøg, hvor de undersøgte forskellige stoffers effekt. De udsatte 4 edderkopper for 4 forskellige stoffer. Nemlig LSD, hash, speed og koffein.

Herefter iagttog man deres evne til at bygge et klassisk edderkoppespind. Edderkopperne på hash og speed klarede det faktisk ganske fint. Det blev lidt skævt med fejl og mangler, men det lignede et edderkoppespind (dette er ikke et oplæg til legalisering af indtag af stoffer). Edderkoppen på LSD kunne godt lave alle linjerne fra midten og ud men slet ikke spiralerne rundt. MEN edderkoppen på koffein kunne tydeligvis hverken kende forskel på på op og ned, højre og venstre. Den kunne nærmest ikke lave noget spind efter påvirkningen.

Der er selvfølgelig stor forskel på edderkopper og mennesker, men når alt kommer til alt, er koffein et afhængighedsskabende stof OG en meget kraftig stimulans, som vi faktisk indtager både hyppigt og lovligt i (næsten) alle aldre.

Koffein-effekten holder meget længe

Det er forskelligt, hvor hurtigt mennesker “brænder” koffein af.

Et enzym i leveren står for processen, og nogle er bedre til det end andre (Jo ældre man er, jo dårligere). Man mener, at voksne bruger 5-7 timer på at forbrænde halvdelen af koffeinen i blodet.

Små børns lever fungerer dårligere end voksnes, og små børn er derfor op imod 100 timer om at nedbryde bare halvdelen af den koffein de har i blodet. 100 timer! Det er 4 dage.

Koffeincitrat bruges faktisk aktivt til børn født for tidligt, der sover “for tungt” og er i risiko for at glemme at trække vejret. Med koffein sover de mindre tungt og risikoen for for lange vejrtrækningspauser mindskes. Det samme sker for et barn der får koffein – det kunne eksempelvis være gennem modermælken, hvis man ammer og drikker meget kaffe. Barnet vil “blive holdt kunstigt i gang” men på en dårlig måde, da det barn jo fint kan huske at trække vejret.

Koffein gør det svært at sove

Grundet den kunstige friskhed koffein skaber, kan det være svært for mange at sove, hvis de har fået kaffe eller for meget kaffe op til søvnen (også babyer). Hvis du selv sover dårligt på grund af koffeinens effekt sidst på dagen så tænk over, om der stadig kan være meget koffein tilbage i blodet ved sengetid.

kan ikke sove - har drukket kaffe

Hvad kan jeg selv gøre for søvnen?

Man skal stoppe tidligere på dagen med at indtage koffeinholdige drikke og fødevarer, end de fleste lige regner med, hvis koffein-niveauet ikke skal være for højt ved sengetid.

Hvis din baby sover dårligt, og du ammer, er koffeinen et godt sted at sætte ind – men det kan også være svært, hvis du har følelsen af at have brug for en kop kaffe for at kunne holde dig “kørende” gennem dagen og måske også om natten (hvis din baby ikke sover). Du kan her starte med trappe ned. Du kan starte med kun at drikke kaffe indtil kl 15. Så indtil middag og til sidst kan du måske nøjes med en kop om morgenen – hvis søvnen er svær for dig eller din baby.

Har din baby bare generelt svært ved at falde i søvn og blive i søvnen, og vågner måske også alt for tidligt om morgenen, så kan vores sove-jordemoder Karen hjælpe dig. Vores Søvn i Babysteps lærer dig hvordan du på en kærlig og omsorgsfuld måde lærer din baby søvnens kunst.

Andre artikler om søvn

Andre artikler, der kunne have din interesse

Karen Storgaard Kildahl, jordemoder
Karen Storgaard Kildahl er jordemoder og har arbejdet som sådan siden 2012 og på Baby Instituttet siden 2019. Karen er "sove-jordemoder" og underviser forældre og babyer i "Søvn i Babysteps".