Jern og gravid

Jern er et grundstof, som også vores krop har brug for, for at kunne fungere optimalt. Jern har en livsvigtig funktion, fordi jern er nødvendigt for bloddannelsen, idet det findes i hæmoglobin. Hæmoglobin binder ilten og bruges til at transportere ilt rundt i kroppen. Uden tilførsel af ilt kan vi ikke overleve. Nok jern i kroppen gør, at du kan holde en normal blodprocent (har nok hæmoglobin). Ellers bruges jern i kroppens energiproduktionen, udholdenhed. immunsystemet og hukommelsen.

Jern er imidlertid ikke ufarligt, så vi skal heller ikke have for meget af det. Hvis vi får for meget jern, kan det skade mange af kroppens celler, blandt andet i lever, nyrer og hjerne.

Hvor meget jern har vi normalt brug for?

Dagligt taber man omkring 1 mg jern gennem tarmen, huden og urinvejene. Kvinder taber mere jern, når de har menstruation og vil derfor have brug for en højere tilførsel af jern end mænd for ikke at komme i underskud.

  • Kvinder har et dagligt behov på 12-18 mg jern.
  • Mænd har et dagligt behov på 10 mg jern.

Vær opmærksom på at det at indtage jern, betyder ikke nødvendigvis at man rent faktisk optager den mængde jern, man indtager. Det er vist sig, at kun ca. 10 % af det jern vi indtager optages, det vil sige, at vi optager omkring 1 mg jern, når vi spiser 10 mg – altså lige netop ens daglige behov (hvis man er mand).

Undersøgelser har vist at rigtig mange kvinder i Danmark ikke får jern nok til at dække deres jern-behov. Det man ser er, at kroppens jerndepoter bliver mindre – og mindre. Når jerndepoterne er brugt op, vil blodprocenten falde. Undersøgelser har vist, at en del danske kvinder har en lav blodprocent.

Jernmangel symptomer

Får kroppen ikke tilstrækkelig mængde af jern, så får du blodmangel / anæmi / lav blodprocent. Når det skyldes mangel på jern kaldes det Jernmangel-anæmi.

Mangler du jern vil du opleve:

  • Træthed
  • Svimmelhed
  • Åndedrætsproblemer; stakåndet, let forpustet

Andre symptomer:

  • Sprøde negle
  • Sprukken hud omkring læber, mundvige, næseåbningen, øjenkroge, fingerspidser, endetarmsåbningen og skeden.

Har du ovenstående symptomer, så kan du gå til lægen og få tjekket din blodprocent.

Jern og gravid

Når du er gravid stiger dit behov for jern endnu mere (selvom du ikke længere har menstruation). Totalt er jernbehovet under graviditeten mindst fordoblet i forhold til før graviditeten.

Du har et øget behov for jern, fordi

  • Dit foster og moderkagen bruger jern.
  • Mængden af blod i kroppen øges og der brug for ekstra byggesten til det i form af jern (I graviditeten stiger mængden af røde blodlegemer med ca. 20 %).
  • Du har en kommende fødsel foran dig, hvor du vil miste en vis mængde blod, så du skal have et godt udgangspunkt for den.

Alt i alt vil kroppen have brug for en tilførsel af mere jern i graviditeten. Dette, sammenholdt med at rigtigt mange danske kvinder har små jerndepoter inden graviditeten gør, at Sundhedsstyrelsen anbefaler gravide fra 10. graviditetsuge et dagligt tilskud af jern. Hvis den gravide lider meget af kvalme, kan hun evt. vente med at starte jerntilskuddet til senest 18. graviditetsuge. Herved forebygges jernmangelanæmi.

Sundhedsstyrelsen anbefaler jern til gravide fra uge 10

Sundhedsstyrelsen anbefaling til gravide:

  • Sundhedsstyrelsen anbefaler, at du fra 10. graviditetsuge og frem tager 40-50 mg jern dagligt

Gravid der tager din daglige jern tablet.

OBS! Jerntilskuddet optages bedst, hvis det indtages mellem måltiderne sammen med frugt- eller grøntsagsjuice eller en citrusfrugt. Det skyldes, at C-vitamin fremmer kroppens optagelse af jern.

Kalk hæmmer optagelsen af jern – og jerntilskuddet bør derfor aldrig spises sammen med mælkeprodukter, har du ikke juice, så indtages pillen med postevand. .

Jern og forstoppelse

En af bivirkningerne ved at indtage et ekstra tilskud af jern er, at det kan give forstoppelse. En ting som man ofte i forvejen kan være plaget af i graviditeten, og ikke på nogen måder har lyst til at skabe mere af.

Der er præparater, der skulle være mindre forstoppende end andre, men det ser ud til at det er forskelligt fra kvinde til kvinde. Får du forstoppelse af et jern-præparat, så er der god grund til at prøve et andet, og se om det ikke skulle være bedre.

Kan man ikke bare spise sig til nok jern?

Der er nogle fødevarer, der indeholder mere jern end andre. Spiser du mange af dem, vil du selvfølgelig få mere jern, end hvis du spiser jern-fattige fødevarer. Men det vil være nærmest umuligt at spise 40-50 mg jern om dagen via kosten (se tabel længere nede). Nogle mener, at den jern der tilføres gennem kosten optages bedre end jern-tilskud i form af en pille og det derved udligner sig.

Hvis du vælger ikke at tage tilskud af jern, men at forsøge at spise dig til mere jern, så skal du være opmærksom på, at det måske ikke kan lykkes. I så fald bør du få taget din blodprocent en ekstra gang hos din egen læge efter nogle måneder, så du kan se om din krop optager den mængde jern der er brug for – det er vigtigt både nu og her at have jern nok; til baby, moderkage og dig og også have et godt udgangspunkt for fødslen.

Fødevarer med højt indhold af jern:

  • Lever –  OBS! Gravide og ammende frarådes at spise lever pga. det høje indhold af A-vitamin.
  • Magert kød, fjerkræ, æg og fisk. Især oksekød og makrel i tomat indeholder meget jern, som kroppen let kan optage.
  • Spis indmad – lever og hjerte jævnligt fx er leverpostej en god kilde.
  • Fuldkorns produkter: brød, gryn. Især brød der er groft og langtidshævet eller lavet på surdej. Sesamfrø og hvedeklid er meget jernholdigt. (se tabel)
  • Grønne grønsager: Spinat, grønkål, grønne bønner mv.
  • Tørrede frugter rosiner, svesker, dadler, figner, mandler samt nødder er jernholdige.

Fødevare med et højt indhold af jern:

Fødevare / mad med højt indhold af jern

Eksempler på jernindhold i madvarer: Indhold jern pr 100 g af fødevaren.

  • Tørrede abrikoser 6,0  mg
  • Æggeblomme 5,5 mg
  • Brune/hvide bønner 5,0 mg
  • Grahams knækbrød 5.0 mg
  • Spinat 4,5 mg
  • Cornflakes 4,3 mg
  • Fuldkornsspaghetti 4,0 mg
  • Havregryn 4,0 mg
  • Hasselnødder 2,8 mg
  • Rosiner 2,4 mg
  • Rugbrød (fuldkorn, mørkt) 2,3 mg
  • Oksekød 2,1 mg
  • Hele æg 2,1 mg
  • Grønkål 2,1 mg
  • Torskerogn 1,6 mg
  • Groft franskbrød 1,4 mg
  • Grønne bønner 1,0 mg
  • Svinekød 0,9 mg
  • Kartofler 0,9 mg

Kilde: levnedsmiddeltabeller

Andre artikler om graviditet

Ditte Bach, jordemoder
Ditte Bach (1972) har arbejdet som jordemoder, siden hun blev uddannet i 2003. I 2009 startede hun og Charlotte Utzon Det Private Barselshotel i Gentofte og i 2013 Baby Instituttet. Ditte er gift med John og har en pige fra 1997 og en dreng fra 2004.