Genåbningssalg få 20 % rabat med koden "HURRA20" i WEBSHOPPEN =>
Fertilitet
Gravid
Fødsel
Amning
Flaske
Nyfødt
Baby
Søvn
Barsel
Udstyr

Forælder og kronisk træt?

Mange nybagte mødre og fædre oplever en kronisk tilstand af enorm træthed.

En undersøgelse fra England, at forældre kun får 5,1 times søvn pr. nat i deres babys første leveår, hvilket de udregner til at blive 44 dages manglende søvn på et år! Hvor vildt. Jeg vil nu våge den påstand, at de der har været hos os har en baby, der sover langt bedre end det.

Men hvad er det, der får trætheden til at blive så voldsom hos nybagte forældre?

Afbrudt nattesøvn trætter

Alle mennesker har brug for at sove for at kunne fungere i hverdagen – både nyfødte og ikke mindst deres forældre. Alene det at få afbrudt sin nattesøvn dag ud og dag ind gør én træt.

Du tænkte måske i graviditeten, at du ved at få afbrudt din nattesøvn af at skulle op at tisse om natten, var forberedt på afbrudt nattesøvn. Men med en baby i huset bliver du ikke vækket i din lette søvn, som når du skal tisse om natten. Du vil oftest blive vækket i den tunge søvn og være oppe i omkring en time og måske tilmed have svært ved at falde i søvn igen.

Det er forskelligt fra person til person, hvor meget vækningerne om natten påvirker den almene tilstand, men alle påvirkes af at blive vækket af den tunge søvn (faktisk er det en torturmetode, at vække folk under dyb søvn).

En mor beskriver trætheden således: .

”Mit barn vågnede hver anden time hele den første måned. Jeg var så udmattet, at jeg virkelig følte, at jeg ville blive vanvittig, hvis jeg ikke fik noget søvn. Min mand gik atter på arbejde, og jeg sov og ammede, sov, ammede dag og nat. Der var ikke længere forskel på nat og dag. Jeg kunne ikke tænke på andet, end at hun ville vågne om to timer, så jeg måtte hellere sove, når jeg kunne. Min mand vågnede op en nat ved firetiden om morgenen, fordi jeg lå i sengen og græd af ren og skær udmattelse”

Bogen, En mor bliver til af Daniel Stern, side 98

Alt nyt trætter

For førstegangsforældre er alt omkring babyen nyt og man skal navigere i en helt ny verden. Som anden- og tredjegangsforældre har man nogen erfaring, men det nye barn er stadig et nyt menneske, man skal lære at kende. Ethvert barn er unik, med sine egne måder at agere og ville verden og dig på.

Forældreskabet er af stor betydning – og det ved man – så selvfølgelig trætter det 24 timer i døgnet at have opmærksomheden rettet mod et lille nyt menneske, babyens behov, kropssprog, lyde, gråd subtile signaler mv.

Uforudsigelighed trætter

Helt små spædbørn er uforudsigelige og som nybagt mor er man derfor ofte hele tiden klar – hvilket er enormt trættende både, når tingene går som forventet, men især når barnet er slået ud af kurs eller pylret og grædende.

Ansvaret trætter

At bære det overordnede ansvar for et andet menneske, og oven i købet et skrøbeligt nyt individ, som er totalt afhængig af dig 24 timer i døgnet, trætter.

Vi bor ikke længere i en kultur, hvor der er mange om at tage sig af “stammens” børn – men ofte kun to voksne, hvoraf den ene efter 14 dage er væk i længere tid i dagtimerne. Om du vil det eller ej, er der tilmed en forventning fra omverdenen om at forældre – især moderen – altid er parat og i stand til at kunne forstå og imødekomme sit barns behov på alle tidspunkter af døgnet. Ansvaret og det konstante pres fra barnet, dig selv og omverdenen trætter, og ville, hvis det var muligt, øge behovet for søvn.

Babyer skal at sove – og lære forskel på nat og dag

Det er vores erfaring, at babyer ved ankomst til verden skal lære alt det nye uden for livmoderen at kende.

De skal lære, at der er forskel på nat og dag, og at man skal sove om natten og være vågen om dagen. Ved at amningen eller maden og døgnet etableres godt, skaber man gode rammer for søvnen.

Det er en stor fordel, at ens baby bliver god til at sove inden sit første tigerspring omkring 5 ugers alderen, hvor søvnen ofte udfordres. Med gode sovevaner helt fra starten vil barnet vil have lettere ved at komme gennem alle udviklingsspring, sygdom, tænder mv. og bedre kunne fastholde den gode søvn.

For mange børn er søvnen svær

Det er vores erfaring, at for mange babyer, uanset hvor velfungerende forældrene er og hvor godt forældrene gør det, så er søvnen en svær størrelse. Det kan være svært for barnet at falde i søvn – og for forældrene at få det til at ske og svært for barnet at fastholde søvnen, det vil sige sove den tid, barnet har brug for for at være udhvilet.

Det er noget børn kan lære, men det kræver ofte noget (og at man ved hvordan) for at kunne komme til at fungere godt.

  • Du kan læse mere om vores søvn i babysteps her ⇒
  • Du kan blive inspireret og få godt tips på vores instagram profil Sund Søvn her ⇒

Hvad du kan gøre for at få mere søvn

Jo bedre amningen fungerer, jo bedre for søvnen, og en fyldt mavesæk (uden for meget luft) vil gøre det let for din baby at sove igen.

Hvis du har fået en baby, der ikke bare sover som en baby, så har du fået en baby, der skal lære at sove.  Jo tidligere du handler på din babys manglende eller afbrudte søvn, jo hurtigere og lettere vil du kunne ændre på jeres situation  – og også selv få sovet.

Søvn er vigtig for en god udvikling – og selvom din baby udvikler sig fint – med kun lidt søvn, så tænk på hvad det kunne blive til med søvn nok.

Udviklingsspring – vent ikke på at god søvn kommer af sig selv

Ved tigerspring eller udviklingsspring, der påvirker søvnen, er det vigtigt ikke bagefter at vente, at søvnen af sig selv bliver bedre. Men i stedet målrettet og aktivt at fastholde søvnen. Går der for længe inden søvnen bliver velfungerende igen, bliver det nemlig ofte langt svære for både din baby og dig at komme tilbage på rette spor – med risiko for at, I bliver slået helt ud af kurs.

Pas (også)på dig selv

Hvis du sover for lidt, og måske også alt for lidt, kan du have brug for at nogen hjælper dig. Kunne nogen i din familie komme hjælpe? Kunne i dele natten, så i begge får bare noget søvn?

Det er vigtigt, at din træthed ikke manifesterer sig i sådan et omfang, at der går ud over samværet og glæden ved at være sammen med dit barn. Eller tager for hård på dit humør – læs gør livet tungt og svært. Der vil selvfølgelig altid være dage, som bare er hårde, men pas på dig selv. Manglende søvn a`la udmattelse, at føle sig svækket af træthed og på grænsen til at blive vanvittig er noget du skal handle på.

Andre artikler om søvn