Folinsyre / folsyre / B9

Folinsyre er et vitamin, som hører til i gruppen af B-vitaminer (Vitamin B9). Det kendes også som folsyre, folacin og folat.

Hvis du planlægger at blive gravid, bør du være opmærksom på, at den danske sundhedsstyrelse anbefaler et tilskud af folinsyre, allerede fra 3 måneder INDEN du bliver gravid. Det gør de for at være sikker på, at du har folinsyre nok i kroppen, når graviditeten indtræder. Tilskuddet af folinsyre har til formål at nedsætte risikoen for neuralrørsdefekt hos nyfødte.

Folinsyre, b9 (kemisk formel), når du planlægger at blive gravid

Hvorfor skal man tage folinsyre, når man er gravid?

  • Folinsyre nedsætter mængden af homocystein og dermed riskoen for hjerneblødning og blodpropper.
  • Folinsyre er vigtig for celledeling i kroppen. Derfor har folinsyre stor betydning blandt andet for korrekt udvikling af det ufødte barns hjerne og rygsøjle.
  • Folinsyre nedsætter risikoen for neuralrørsdefekt med op til 40 %.
  • Folinsyre menes at nedsætte risikoen for læbe- ganespalte.
  • Folinsyre er nødvendig for produktionen af røde blodlegemer.
  • Folinsyre har betydning for dannelsen af serotonin i kroppen.

Hvor meget folinsyre skal man have i graviditeten?

Tilskuddet af folinsyre i graviditeten bør være på 400 mikrogram dagligt. Vær opmærksom på, at flere multivitamintabletter til gravide indeholder den anbefalede mængde folinsyre.

Hvis du tidligere har haft en graviditet, hvor barnet havde neuralrørsdefekt, anbefales du et større tilskud af folinsyre end sædvanligt, nemlig 4 mg dagligt. Dette bør dog være i samråd med din praktiserende læge.

Hvornår skal jeg starte med at tage folinsyre?

Anbefalingen er at du tager et tilskud af folinsyre fra ca. tre måneder inden graviditetens indtræden til tre måneder inde i graviditeten (1. trimester).

Er du gravid og har ikke vidst om folinsyre, eller har det ikke været muligt at tage det (måske fordi graviditeten ikke var planlagt) går du i gang med folinsyre fra nu.

Kan jeg få dækket mit folinsyre behov gennem kosten

Du kan godt få folinsyre gennem din kost. Folinsyre findes naturligt i mange forskellige typer fødevarer. Blandt andet i lever (må ikke spises af gravide), kål, bælgfrugter, broccoli, grønne grøntsager, mandler og nødder, banan, appelsin, fisk, mælk og kød.

fødevare med et højt indhold af folin - B)

OBS!!!  Det er næsten umuligt at nå op på den anbefalede daglige mængde, hvorfor du, uanset kostvaner, anbefales et dagligt tilskud.

Andre artikler om fertilitet

Andre artikler, der kunne have din interesse

Camilla Kristiansen, jordemoder
Camilla Kristiansen er uddannet jordemoder i 2005 og har arbejdet som jordemoder lige siden. Camilla startede på Baby Instituttet 2015 og er forfatter til vores "Ammeguide" og "Refluks -hjælp din baby"