Måske du oplever, at din baby er urolig og pylret i de sene eftermiddags- eller aftentimer? At din baby er mere urolig ved brystet, grædende og svær at trøste, er svær at hjælpe til at sove? Og måske du har hørt, at aften-uro er helt normalt og noget, man bare må lære at leve med. Det er til dels rigtigt og til dels helt forkert.

Det er rigtigt, at de fleste mennesker (uanset alder) har tendens til “ulvetime” sidst på dagen. Her er overskuddet ved at være brugt op, og dagens mange tanker, indtryk og oplevelser hober sig op og kan være svære at rumme. Energi-niveauet falder og der skal ikke så meget til, før bægret flyder over.

Men der er alligevel masser af faktorer, der har betydning for, HVOR lille overskuddet er sidst på dagen. Faktorer som mad, søvn, bøvser, prutter og aktiviteter døgnet igennem spiller en meget stor rolle for din babys aftener. På samme måde, som det også spiller ind på dit eget overskud sidst på dagen, om du har fået en god nattesøvn, nok og næringsrig mad af god kvalitet, væske nok, pauser og hvile, god motion samt positive og rare oplevelser i løbet af dagen. Hvis du eksempelvis er fløjet ud af sengen efter en for kort nat og / eller afbrudt og urolig søvn, har klaret dig gennem dagen på kaffe og saltlakrids, stresset i myldretrafikken og siddet foran computerskærmen dagen lang uden pauser, så er du med stor sandsynlighed helt færdig, når du når hjem fra arbejde.

Nok mad i løbet af døgnet forebygger aftenuro

Om aftenen, så er mælkeproduktionen på sit laveste sammenlignet med resten af døgnet. Det er nemlig her, at der er det laveste niveau af det mælkedannende hormon prolaktin. Det betyder, at det kan være svært for din baby at opnå samme mæthed ved brystet, som han / hun kan fx om natten og om morgenen. Der er heldigvis forholdsmæssigt flere kalorier i aften-mælken, så på den måde har din baby mulighed for at “spise op” til et længere søvnstræk først på natten ved at spiser lidt hyppigere kalorie-rige måltider sidst på dagen.

Men hvis din baby har spist lidt i underkanten i løbet af natten og dagen, hvor der var mulighed for at få et større volumen af mælk, så kan din baby opleve at være kommet bagud. Og skal altså indhente mere mad, end han / hun faktisk har adgang til nu. Så din baby skal spise gode og store måltider med en god teknik ved brystet for optimal tømning af den fede mælk døgnet igennem. Hvis din baby virker til at være i mad-panik om aftenen, så kan du prøve at lægge en ekstra amning ind i løbet af døgnet eller du kan prøve at øge din mælkeproduktion en smule ved at stimulere med en brystpumpe en enkelt gang i døgnet efter en amning. Er det ikke løsningen, eller er du i tvivl, om det er det rette for dig, så vil jeg anbefale dig at søge hjælp til at få vurderet og optimeret din amning.

Nok søvn i løbet af døgnet forebygger aftenuro

Udover at få nok mad, så er det også meget vigtigt, at din baby får nok søvn i løbet af hele døgnet. Under søvnen udrenses stresshormoner og din babys nervesystem reguleres ned. Hvis din baby sover for få eller for korte lure til at være tilstrækkeligt udhvilet, så bliver din babys nervesystem mere “speeded”, hvilket gør det endnu mere svært for din baby at finde ind i søvnen og / eller blive i søvnen. For lidt søvn skaber altså tit en negativ spiral, der fører til endnu mindre søvn.

Hvis din baby har sovet for lidt i løbet af dagen, så har din baby større tendens til at være overtræt om aftenen, hvilket forstærker aftenuroen for de fleste. Så hvis din baby har meget uro og / eller gråd om aftenen, så prøv at starte med at hjælpe din baby til mere og bedre søvn i løbet af dagen (hvis altså din baby sover for lidt her).

Velbehag i kroppen mindsker aften-uro

Udover at få mad og søvn nok, så er en generel tilstand af veltilpashed med til at gøre ulvetimen mindre problematisk. Alle former for smerter eller ubehag forstærkes sidst på dagen. Så hvis din baby ikke har fået slået nok bøvser, har svært ved at komme af med afføring, har mavepine af andre årsager eller døjer med refluks, så kulminerer det hele ofte om aftenen, hvor din baby ikke har overskud til at håndtere det så godt, som tidligere på dagen.

Derfor er det en god idé at være særligt opmærksom på, om din baby sluger meget luft under måltiderne, om din baby er god til at få bøvset, om din baby kommer ubesværet af med prutter og afføring, at din baby har god vågentid.

Generelt kan man sige, at hele din babys fundament bestående af mad, søvn, aktiviteter og vågentid, fravær af ubehag og smerte er med til at mindske din babys aftenuro.

Når din baby HAR aftenuro og du står midt i det, så er det bedste du kan gøre, at trække vejret dybt og prøve at få ro på din baby. Ofte hjælper det at blive svøbt og vugget og på den måde blive beroliget og afledt fra det, der nu engang er ubehageligt. Undgå at give din baby for mange stimuli, der kan forværre situationen. Ofte kan man have gavn af at gå en tur med sin baby i slynge eller vikle, hvor mange kan finde ro til en lur og dermed en lille pause. Derudover vil løsningen selvfølgelig altid være individuel og afhænge af, hvad det præcist er der plager ens egen baby.

På Baby Instituttet vil vi hellere end gerne hjælpe dig og din baby til mindre aftenuro og en mere velfungerende hverdag – hvis du tænker, at noget kunne være bedre, end det er nu. Du er velkommen til at kontakte os på 22773571 eller du kan booke tid til en amme-/babykonsultation i vores online booking med det samme.

Andre artikler om babyer

Andre artikler, der kunne have interesse