På intet tidspunkt i livet skal din baby lære så meget som i sit første leveår. Hjerneforskningen har vist, at din babys hjerne “grundlægges” i det første leveår. De dele af hjernen, der stimuleres bevares og kan udvikles yderligere, og de områder der IKKE stimuleres, vil afvikles. Jo mere de aktiverede områder stimuleres, jo mere plads i hjernen vil de få, og omvendt jo mindre de stimuleres, jo mindre plads vil de få tildelt.
De erfaringer, din baby får i livet og din babys adgang til læring i den vågne tid, bliver således bestemmende for din babys hjerne, evner og egenskaber.
De bedste betingelser er god kvalitet af den vågne tid
De rammer, som du skaber for din baby og din evne til at kunne imødekomme og regulere din babys skiftende behov, har betydning for, hvordan din baby oplever at være sig – og være vågen.
Din babys tilpashed har betydning for, hvor meget læring din baby får ud af sine vågne timer. En baby, der eksempelvis er mæt, veludhvilet og tilfreds, vil lære mere end en baby, der er træt og uoplagt. Det giver derfor stor mening allerede fra fødslen at arbejde med at skabe tilpashed i din babys krop og gode vågne timer for din baby.
Det er enormt berigende for din baby:
- at være sammen med en mor eller far der kan aflæse, hvad man har brug for og som forstår at imødekomme disse behov.
- at være sammen med en mor eller far, der har overskud til at kunne nyde ens selskab (ikke er for trætte, for kede af det, har for travlt med noget andet mm.) og til at skabe en god og afstemt kontakt.
- at være sammen med en mor eller far, der synes, man er fantastisk.
- at være sammen med en mor eller far, der på en tilpasset måde stimulerer og ”fodrer” en med viden, oplevelser og spas.
Hvordan vurderer jeg kvaliteten af min babys vågne tid
Overordnet set kan man vurdere kvaliteten af ens babys vågne tid ved at stille spørgsmål som:
- Lykkedes det mig at regulere min baby til tilpashed?
- Nød jeg at være sammen med min baby – og nød min baby at være sammen med mig?
- Blev min baby passende stimuleret – ikke for meget og ikke for lidt?
- Har min baby haft gode oplevelser.
- Har min baby haft mulighed for gentagelse eller genkendelse.
- Har min baby haft mulighed for at lære noget nyt eller blive bedre til noget.
Selvfølgelig kan alle babyer have dårlige vågne timer, og af og til en dum dag, hvilket udviklingsmæssigt ikke har nogen betydning.
Hvad jeg selv kan gøre
Det er aldrig for sent at optimere kvaliteten af din babys vågne tid, og det gøres ved at skrue på din babys tilfredshedsparametre.
Hvis din baby har mange dårlige vågne perioder eller mange dumme dage, vil du kunne gøre en stor forskel for din babys liv (og dit liv) ved at ændre på det. Det er vores spidskompetence at give forældre viden og redskaber til at kunne skabe en velfungerende hverdag med god søvn, spisning og en høj kvalitet af de vågne timer.
Andre artikler om babyer
- Sover min baby nok?
- Hjernens udvikling – det afgørende første leveår
- Hvorfor kontakten med en baby skal være afstemt
- Viden om arp og hvordan det fjernes
- Viden om forstoppelse hos baby