Med et puslespil står dit barn overfor en opgave. Disse tidlige puslespil er typisk designet med store, farverige brikker, der er lette for små hænder at håndtere. Hver brik passer end i et bestemt hul og tilsammen dannes der et billed, der nu kan ses af barnet.
Den næste sværhedsgrad af puslespil består også af brikker, men i stedet for at hver brik har deres eget hul, så sidder brikkerne nu sammen, som vi kender det fra voksne puslespil. Brikkerne danner, når de har fundet deres rette plads, et billede, der kan ses når puslespillet er samlet.
Puslespillet skal selvfølgelig være afstemt din babys alder, så du starter med de nemme med kun få brikker.
Gentagelse, gentagelse, gentagelse
Med puslespil gælder det også om at lave det samme puslespil flere gange – igen og igen. Det vil opbygge dit barns forståelse og oplevelse af at mestre opgaven.
Med tiden vil de puslespil, du udfordrer dit barn med, gradvist kunne blive svære og svære – med flere og flere brikker. På den måde vil dit barn kunne vokse med opgaven.
Puslespil fremmer udviklingen
Formålet med disse puslespil er ikke kun at underholde, men også at fremme barnets motoriske færdigheder og kognitive udvikling. Puslespil stimulerer hjernen og kan ses som en forløber for den matematik, dit barn senere skal lære. Det er en samtidig en opgave, der skal løses, og dit barn lærer at gå til opgaver – og finde ud af løsninger.
Dertil skal din baby også styre brikkerne, der styrker de finmotoriske færdigheder, når din baby griber og får placeret brikkerne i hullerne – får hul og brik til at passe sammen. Denne proces bidrager til udviklingen af hånd-øje-koordination og rumlig bevidsthed. Barnet lærer samtidig at identificere former, farver og mønstre, hvilket er afgørende for deres tidlige kognitive udvikling.