Der er ingen tvivl om, at søvn er særlig vigtig for børn. Du kan her læse om de 7 vigtigste ting, søvn gør for din baby.

1: Søvn påvirker dit barns humør positivt og øger livskvaliteten.

God søvn og nok af den gør en baby glad og giver lyst til livet. Mangel på søvn giver humørsvingninger – højt når der sker noget (din baby ”glemmer” for en stund trætheden) og lavt, når trætheden pludselig manifesterer sig og det hele bliver for meget eller for uoverskueligt. Børn (og voksne) bliver irritable, mere sensible og en absolut dårligere udgave af sig selv, når de er trætte.

Når vi sover for lidt er vi ikke den bedste udgave af os selv. Søvn har en afgørende indvirkning på bådde energiniveauet og humøret. Vi er gladere, når vi er udhvilet, langt mere tålmodige, forstående, overbærende, energiske, kreative, produktive etc. Mangel på søvn gør os til gengæld gnavne, irritable, nærtagende, distræte, energiforladte og til tider triste og depressive.

Det samme gør sig naturligvis gældende for børn.

Børns følelser løber af sted med dem, når de er trætte. De bliver lettere overstimuleret, sensitive og græder mere over små ting. De mister let koncentrationen, interessen ved at lære nye ting, falder mere og slår sig mere.

2: Søvn sikrer, at din baby vokser nok.

Baby sover trygt på maven i en helt ny verdenUnder den dybe søvn udskiller kroppen væksthormoner, der gør, at din baby vokser. Desuden ligger babyer og lagrer fedtdepoter af den mad, der er til rådighed i mavesækken under søvnen. Meget vågne babyer kan hæmmes i deres vækst og babyer der er meget vågne og græder meget i deres vågne tid kan have svært ved at tage nok på i vægt (Se og print vægtkurve fra Baby Instituttet). Træthed kan gøre den fysiske kraftanstrængelse, det er for en baby at spise mere eller mindre uoverskuelig og gøre at ens baby spiser for lidt på flasken eller kun den tynde mælk (med lavt kalorieindhold) ved flasken. Små måltider giver korte og evt. urolige lure. Træthed giver også  manglende appetit og dårlig fordøjelse.

 3: Søvn giver din baby fysisk styrke og udholdenhed.

Fysisk styrke og udholdenhed er super vigtige elementer i den motoriske udvikling – der igen er vigtig for den senere ”skole” udvikling. Ved mangel på søvn kan kroppen blive slatten (træt) og barnet vil ofte ikke orke nye udfordringer eller fysiske præstationer – som at ligge på maven, vende sig fra mave til ryg, kravle, stå, gå langt etc. Ved mangel på søvn kan man dog også se, at barnets krop i stedet for at blive slap bliver mere stiv, og at barnet synes der hele tiden skal ske noget, men at roen, koncentrationen og fordybelsen mangler. Begge dele er dårligt for en baby og hæmmer den potentielle udvikling i første omgang motorisk.

4: Søvn genopbygger og reparerer din babys krop

Søvn giver din babys krop og hjernen hvile og mulighed for at genopbygge sig. Under søvnen – især i den tunge søvn – genopbygger kroppen sig selv – her genopbygges eksempelvis væv og celler.

5: Søvn styrker din babys immunforsvar og forebygger derved sygdom.

Søvn styrker immunsystemet, hvilket holder din baby sund og rask og fri for sygdomme.

Vores immunforsvar opbygges under søvnen og holder sygdomme for døren. Dårlig søvn og søvnmangel gør dit barn mere modtagelig for sygdomme.

6: Søvn afgifter og afstresser din baby.

Søvn afstresser og afgifter kroppen og hjernen. En afstresset krop vil have ro over sig, musklerne vil kunne være afslappede (lav tonus) og bøjelige, og dit barn vil kunne smyge sig ind til din krop. Et højt adrenalinspejl (store ophobninger af stresshormoner) vil give din baby en rastløs energi og musklerne vil have en høj tonus – være mere stive. Din baby vil være god til stå, men ikke god til at bøje (eksempelvis at få tæerne i munden eller kravle). En høj ophobning af stresshormoner i kroppen vil give problemer med at falde i søvn og blive i søvnen, hvilket vil give en yderligere ophobning af stresshormoner i kroppen – altså en selvforstærkende negativ spiral. Undersøgelser viser, at mangel på søvn kan give ADHD eller give ADHD karaktertræk.

Børn der sover dårligt og/eller for lidt ophober stresshormoner.

Det øgede stressniveau i kroppen vil have forskellige negative påvirkninger på kroppen, såsom at sænke immunforsvaret, men det gør det også sværere at falde i søvn og/eller at blive i søvnen.

7: Søvn er afgørende for din babys indlæring

Søvn er vigtig for din babys koncentrationsevne, indlæring, hukommelse og evne til at tænke. Undersøgelser viser, at når mennesker lærer noget, så vil vi efter en god søvn være bedre til det vi lærte, end vi var før søvnen – vi lærer altså, når vi sover. Det skyldes, at de områder der har været involveret i læringen arbejder videre for os under den efterfølgende søvn. Undersøgelser viser omvendt også, at hvis vi lærer noget og den efterfølgende søvn er forstyrret eller ødelagt, så vil den lærdom vi fik før søvnen være dramatisk forringet. Børn har en masse at lære i deres vågne tid, de har en masse information fra de vågne timer, der skal lagres i hjernen på de rette hylder for at den bliver brugbar. De har derfor ekstra brug for søvn og ekstra brug for god søvn. Det er foruden påvist, at de områder af hjernen, der hos babyer er aktive under drømmesøvnen er afgørende for udviklingen af hukommelse og intelligens. Børn bliver med andre ord klogere og mere intelligente, hvis de får tilstrækkelig god søvn.

Når vi mangler søvn lagrer vi ikke lige så godt informationer i hjernen, som når vi er udhvilede. Og det gælder i alle henseender –  motoriske, følelsesmæssige og sociale kompetencer.

Når dit barn er i søvnmangel spilder dit barn derfor dyrebar tid, der ellers ville have været brugt til indlæring af nye kompetencer og udvikling.

Søvn er vigtig for din baby – men kommer ikke altid let til en baby

Faktum er, det for rigtig mange børn er svært at sove – og for mange forældre er barnets søvn faktisk det, de bruger allermest tid på og den største udfordring de bliver sat overfor samme med amningen. Et godt sovehjerte er nemlig ikke noget de fleste børn bare har og derfor kan forældre med fantastiske forældreevner,  derfor sagtens have et barn, der er udfordret på søvnen (ligesom du kan have et barn, der har svært ved at lære matematik). Det er dog min erfaring, at god søvn er noget, der kan læres af alle børn.

De fleste der har stået med søvnproblemer ved, at de sjældent forsvinder af sig selv. Tværtimod har søvnproblemer det med at vokse og forværres som tiden går.

Når dit barn kan sove, kan du og dit barn høste det fantastiske udbytte god søvn giver hele familien.

Kan alle babyer lære søvnens kunst? JA, men nogen har brug for en særlig indsat og for andre føler man nærmest at det kommer af sig selv.

Søvnen bliver ofte udfordret ved udviklingsspringene

Yderligere er det sådan, at ens babys stressniveau naturligt øges ved hvert udviklingsspring også kaldet tigerspring – fordi der er så meget tryk på i hjernen med alt den nye lærdom.

Derfor er god søvn, når den først er etableret, noget der aktivt kræver en indsats at fastholde. Det er utroligt vigtigt ikke at lade stå til, hvis (de perioder hvor) ens barn er udfordret på søvnen (og tænke at det kommer) eller ved udviklingsspring og vente på at de går over. Det der oftest vil ske er, at din baby vil blive slået ud af kurs og ikke selv kunne finde tilbage til en god søvnrytme,  at ens baby falder tilbage i tidligere (dårlige) sovevaner (evt. søvn som i livmoderen – bevægelse og korte lure) eller får nye dårlige sovevaner under tigerspringet.

Fastholdelse af god søvn og at du hjælper din baby til at etablere gode sovevaner, vil derfor kræve mere af dig de første leveår, hvor din baby er under enorm udvikling .

Hvis du har interesse i at læse mere om søvn kan du finde mere viden om søvn på Baby Instituttet, der er et univers af viden og inspiration fra os til dig og din baby.